söndag 18 juli 2021

Honnörsbordet

Pizzzafesten blev som vanligt en trevlig tillställning med fantastiskt väder, trevliga människor och en god pizza. Vi har ju varit här en del år och genom alla dessa år har vi försökt anpassa oss till att maten alltid tar god tid på sig innan den serveras och gårdagen var ingen skillnad. Festligheterna startade vid 8-tiden och pizzan serverades vid 10. Den första slicen som hamnade på min tallrik var om inte ännu godare efter den långa väntan.

Smakade fantastiskt när den väl dök upp

Av någon underlig anledning är vi svenskar oftast placerade vid ett eget bord på byns gemensamma fester, men i år fick vi sällskap av byns stolthet, nobelpristagare i fysik 2018 Gerard Mourou. Han och hans fru tycker att det är jätteroligt att blanda sig med oss från Sverige och de berättar mer än gärna om hur det var på Nobelmiddagen. - En fest utöver det vanliga och frun berättar om och om igen hur kul Stefan Löwén är. Ja, i går fick vi lyssna på många trevliga berättelser. Annars hände inget speciellt mer än att strömmen gick stup i kvarten och gjorde kvällen beckmörk och musiken lite svårdansad. En ABBA låt blev det utan att vi behövde efterfråga. Då dansade alla svenskar och tjoade glatt. Vi är lika stolta över ABBA som över vår Nobelfest.

Här bakas pizza till 180 personer

Den vackra ingången till slottet. Det är så häftigt när man ser folk stiga in och stiga ur denna port. Här inne bor verkligen folk.

Hungriga pizzaälskare, 180 st

Slottet i miniatyr byggt av en av byns invånare, Jean-Pierre

Svenskar tillsammans med nobelpristagare

Slottet är så vackert i kvällsbelysning

Slottet med solnedgång i bakgrunden

Vi traskade hemåt vid halv ett tiden och då satt katten och väntade på oss. Uppflugen i den tomma krukan på byns mur satt hon och väntade. Det blev lite nattamat till katten och därefter sovdags.

I morse när jag promenerade var det ingen större aktivitet i byn och jag mötte inte en människa. Det var mest katter som var ute på jakt efter något att jaga. Däremot möttes jag av en skorpion när jag öppnade ytterdörren och dessa djur är jag ingen vän av. Hu så läskiga de är! Jag tog sopskyffeln till hjälp och lyckades få ut den på gatan och trodde jag lyckats döda den, men när jag senare kollade var den borta. Jag hoppas att något annat djur ätit upp den och att den inte tagit sig in igen.

Frukt till frukost

Söndagsmorgnar är det frukost i trädgården och i dag var det nästan nödvändigt så stökigt som vårt hus fortfarande är. Under dagen har vi lyckats få ordning på både kök och vardagsrum och därefter placerade vi oss i var sin solstol och läste. Kändes skönt att kunna koppla av en liten stund. För att få plats med alla målarprylar var vi tvungna att städa och sortera ut saker som vi först släpat med oss från Sverige och nu är det dags för loppis. Jag gjorde en egen loppis i trappan ner till trädgården för att bli av med lite saker, men jag lyckades väl inte jättebra. Lite saker försvann, men för mycket är kvar. Nu blir det tippen i morgon.

Gratisloppis


 

2 kommentarer:

  1. Vilken osis att jag bor så långt bort, jag hade gärna gått på din loppis!! Ser flera saker som skulle passa hos mig! :o)
    Det låter underbart med by festligheter, det skulle vi må bra av här också med vi är så rasande många! Vi kör lite festligheter med grannarna i vanliga fall men inte nu såhär i Covid-tider!
    Har du fått ordning på ditt internet förresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bättre på landet förutom internet. Ingen ordning. Kör på amerikanskans!

      Radera