söndag 25 juli 2021

Vide-Grenier - Brocante - Loppis- Marknad

Vi for i väg till Jouques för att besöka årets Brocante, men innan dess blev det söndagsfrukost i trädgården, det är mysigt med frukost och jag har en viss förkärlek till att sitta utomhus och äta. Mannen förstår inte riktigt vad som är så trevligt, men jag släpar och dukar och vips har vi en mysig frukost i trädgården.

En favorit, vit mogen nektarin

Allt smakar extra gott utomhus

I går kväll var byn som vanligt igen efter en dyster corona period. Det var musik, sång och klirr i glasen på Bistron. Precis som man vill att livet ska vara på somrarna i Provence. Härligt med liv i byn igen, men alla får nog passa sig för en ny våg då barerna är fyllda av förfriskade personer som hänger över varandra och glasen vid bardisken utan munskydd.
Nu lite om gårdagens snopna avslut på min blogg. Jag fick telefonsamtal och avslutade lite kort, men kör inte mot körriktningen i byns smala gator med sliten stenläggning och nä, jag fick ingen bild av bilen eftersom jag hjälpte till att putta.

Innan vi for i väg på Brocante i förmiddags fylldes hela byn av cyklister och de tog samma väg som bilen, vilket inte heller är att rekommendera. För brant även för cyklister!



Ingen bra väg för cykel, brant och halt

Vi blev förvånade när vi kom till Jouques och dagens Brocante. Det var allt på en gång marknad, loppis och antikförsäljning. En riktig vinstlott om någon frågar mig. Vi vandrade gång efter gång och kollade på allt från aprikoser, klänningar och gamla trädgårdsmöbler. En del fynd tyckte vi själv att vi gjorde.

Jouques, en mysig by


Aprikoser, kanske blir det lite marmelad

Kul saker för en liten kille

Härliga tvålar

Gamla tallrikar från Varages

Fina trädgårdsmöbler för den som orkar renovera lite eller gillar det som det är

Fika och några av mina fynd. 5 Playmobilfigurer!

I kväll är det någon slags tillställning på slottet och jag har agerat vägvisare i minst en halvtimma på knagglig franska, men det verkar som de flesta har lyckats ta sig dit. De har i alla fall inte kommit tillbaka.
Jag sitter ju också mitt i smeten och bloggar. Då får man skylla sig själv.

Här sitter jag mitt i vägkorsningen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar