måndag 26 juli 2021

I dag blev inget som det var tänkt..

I dag blev allt helt annorlunda än planerat och jag har inga bilder från allt som hänt. Vi kan börja med en bild från morgonrundan för den blev som vanligt, nästan i alla fall för när jag passerade lekplatsen var det folk som tältade där. Det kan man förstå efter slottets högljudda festligheter som pågick långt in på småtimmarna. De var vinodlarna i området som slagit på stort och hade fest på byns slott. De som inte hade tält och sovsäck sov fortfarande med musiken på i sina bilar på parkeringen.

vacker morgon

Tält mitt i gången

Vi for i väg för att bada vid sjön och hann precis placera våra madrasser på marken när min syster ringde. Vid alla andra tillfällen är platsen vid sjön helt utan signal, men just i dag lyckades hon nå mig. Jag blev lite orolig redan när jag såg att det var hon, men tänkte att hon ska kanske meddela att mamma med sällskap nu är incheckade och på plats vid gaten på Kastrup. I dag var det tänkt att mamma och hennes man skulle flyga till Montpellier för att besöka min syster och hennes familj. Vi skulle ansluta i morgon.
Både min mamma och hennes sällskap är en bra bit över 80 och resan medför assistans, rullator och käpp. De är inga ungdomar som man lätt bokar om till något annat. De kom med förbeställd taxi till Kastrup i god tid och skulle checka in. Då kom meddelandet, ert plan är avbokat sedan länge och det går inga plan till Montpellier och har inte gjort så sedan maj. Vem som har missat detta meddelandet som skulle vara skickat på mail är just nu ointressant. Där står 2 ensamma äldre människor och vet varken ut eller in, avbokat? Vi ska ju resa i dag. Här och nu måste vi alla inblandade ta ett nytt snabbt beslut, min syster, svåger och jag som far runt vid sjön för att få signal. Den som ligger still och lyssnar är mannen, ingen idé att hetsa upp sig i onödan. Där och då blir de ombokade till Nice, 50 mil från sin förväntade destination och vi som befinner oss i Frankrike måste nu slå våra kloka hjärnor i hop för att fixa transport till Montpellier från Nice. Här var vi tvungna att ta en paus från telefonen och fundera. Jag hade fortfarande efter 1 timme vid sjön ännu inte fått av mig klänning och på bikini. Jag satt mest och stirrade rakt fram och önskade att en lösning skulle trilla ner från himlen.
Till slut blev lösningen att jag och mannen kör till Nice hämtar paret och tar med dem längs med A8:an och svåger tar vid efter avfart 34 och fortsätter mot Montpellier.
Så blev det, vi sladdade in på "kissandfly" på Nice flygplats i klädda flip flop och badkläder. Lite  försenade men i alla fall. Vi fixade det och de äldre var vid ganska gott mod om än trötta. Lite vatten och frukt hade vi lyckats fixa på vägen. Nu i skrivandets stund är de fortfarande på väg med svågern för att snart vara framme hos systern. Det blev en lång och rörig flygdag och hur de ska komma hem vet vi inte ännu. Den lösningen väntar vi fortfarande på.

I allt oväntat får ni njuta av en bild från gårdagens middag hos amerikanskan och hennes fina terrass. Vår terrass står skriven i stjärnorna, tillståndet är utgånget och ingen var intresserad av att bygga.

En sådan fin terrass kan man bara önska sig

Och...ja jag har hunnit koka aprikosmarmelad efter hemkomsten från Nice annars hade mina aprikoser blivit förstörda och tvättat en klänning för hand som jag vill ha med mig i morgon när vi åker till systern.
Nu är det dags att coola ner och få i sig lite mat. Mannen förbereder grillen för grillspett med fisk, vilket jag ser framemot. Kanske ett glas vitt också även om jag tänkt ta en vit dag. Äsch en sådan här tokig dag behövs det ett glas gott vin.
Det kommer att dröja några dagar innan nästa inlägg. Jag tar ledigt och åker på minisemester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar