fredag 23 juli 2021

Härlig kväll i vacker miljö

Värt ett besök om ni gillar väldigt goda viner

Vi fick chansen att delta i ett evenemang på Chateau Vingelaure i Rians och var inte sena att tacka JA till visning av deras vintillverkning och efteråt avnjuta en middag i deras trädgård. Givetvis fick vi betala en slant men det var det värt. Middagen var en annorlunda överraskning tillagad av någon superduper kock. Jag återkommer till middagen.

Mingel i trädgården

Evenemanget skulle starta 18.30 och erfarna av franska festligheter startade vi från byn vid denna tid. Man vill ju inte komma först, men det visade sig att vi pinsamt nog kom sist. Där stod alla och väntade på de 5 svenskar som fattades. Det hör inte till vanligheterna att jag kommer försent och denna gång hade vi misstaget oss och glömt att värdparet är ju dansk/svenska.

Vi blev väl mottagna av ägarna Mette och Bengt

De har en fantastiskt vacker domän med stora vinodlingar, vacker trädgård och väldigt mycket konst.
Vi fick en grundlig rundvandring från vinstock till färdigt vin på flaska.

Föreläsning om jordmån och klimat (tror jag)

Vackert

Finns på Systembolaget

250 000 flaskor väntar på att levereras


Undrar vems flaskor som ligger här

Passande konst i vinkällaren

Efter vandringen så var det dags för middag och vi svenskar blev placerade vid ett par boende i USA där mannen kom från Skottland och frun från Singapore. Det blev en lyckad kombination och vi hade en trevlig kväll tillsammans. Maten blev en överraskning då den serverades som picnic och allt i matväg var kallt, från förrätt till efterrätt. En kul variant att servera på. Maten var tillagad av någon stjärnkock.

Stjärnkock


Spännande variant av servering

Smakade jättegott, Ratatouille i limpform.

Trevligt blandat sällskap

Mörkret hade sänkt sig över trädgården när måltiden var avslutad

Dagen i dag har vi tillbringat vid sjön med bok och fika. Det är varmt och bad och vila är det som gäller.

Svalkande dopp, i dag blev det 2.

Mannen fixar fika

Bra bok, kan rekommenderas



6 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk färg du har på klänningen vid middagen , passar verkligen dig 😊.
    Jag har precis läst ut en annan bok av Veronica Henry , Familjereceptet . Kan också rekommenderas .

    SvaraRadera
  2. Ursäkta trippelkommentaren 🤣.

    SvaraRadera
  3. Känner inte alls till Eric Sapet men han har ju huserat i La Tour d'Argent så han borde vara som du säger en stjärnkock.
    Sen COVID pandemin har det blivit vanligt att även "de stora restaurangerna" kör "take out", helt enkelt för att överleva och behålla köksbridagerna intakta och på alerten. Jag har själv inte provat, det är oftast redan satta menyer och äter man inte kött eller fisk blir det genast komplicerat.
    Kvällen låter fin fin tycker jag! Liten fråga, är det många svenskar som bor i er by? Du har säkert berättat detta men hur kom det sig att ni valde just "er" by? Jag kom till Frankrike 1995 också, men det har sen dess varit mitt hem på heltid med ett par resor om året till Sverige istället. :o)

    SvaraRadera
  4. Det bor ett flertal svenskar i vår by. Vårt första besök här var -92 då vi hyrde ett hus av en svensk kvinna genom tidningen Vårdfacket. Resten är en lång historia,men 95 köpte vi huset. Eriks meny var anpassad även som vegetarisk. Kvinnan bredvid mig fick en sådan picnicpåse.

    SvaraRadera
  5. Önskar också att den klänningen var min, men det är amerikanskan som klätt sig i min favoritfärg. 🙂

    SvaraRadera
  6. Var helt säker på att det var du , men du är väl bakom kameran förstås .

    SvaraRadera