lördag 24 juli 2021

Konstigt ljud utanför fönstret

Vaknade tidigt av ett ovanligt och konstigt ljud från utsidan. For upp då jag kom på att det regnade. Våra papperssäckar med trädgårdsavfall stod placerade i trappan för att transporteras till tippen i dag och man vill inte att de ska bli våta när de ska in i bilen. Det var bara att dra på sig morgonrocken och ut och flytta säckarna. Mest förvirrad blev nog katten när dörrarna öppnades ovanligt tidigt. Någon större regnmängd blev det inte, några åskknallar och några småskurar.

Nog hade man önskat sig ett rejält regnväder, men ack nej

Jag avvaktade lite innan min promenad men drabbades ändå av en skur på vägen ut ur byn. Det är ju inga problem när man befinner sig under alla träd men sen tar allt skydd slut. Jag fick vända och gå uppför backen igen och när jag väl kom upp igen var regnet slut. Då var det bara att fortsätta promenaden även om den blev lite annorlunda i dag.

Uppför backen igen

Dagen har varit ganska slö efter gårdagens grillmiddag med vänner. Mannen hade köpt supergoda grillspett i mataffären i Rians. Fikon på grillspett var otippat, men väldigt gott.

Jag har städat hela huset, tvättat och sorterat en del saker som fick åka till tippen. Allt torrt och fint att transportera i bilen. Vi åkte en sväng och handlade, åt lunch i trädgården och sedan blev det solstol och bok i skuggan.

Dagens lunch

 Det mest uppseendeväckande som hänt i dag var en av alla de bilar som försöker köra vid klockstapeln i byn och som vanligt fastnar. . Vi var många som engagerade oss, hjälpte till att putta och gav chauffören instruktioner om hur man hanterar bilen på bästa sätt. Full gas är sällan en bra lösning. Jädra vad det rök och luktade brända däck.


Försök inte att köra här och speciellt inte mot körriktningen som dagens chaufför försökte med. Hans bil var inte vacker när den väl kom loss.
 


 

2 kommentarer:

  1. Min pappa sa alltid att det bor en liten racerförare i varje fransman/kvinna som kör bil. Det är väl sant för det mesta... De tror att de kan komma undan med en hel del och ursäktar sig gärna med att slägga på varningsblinkers. Jag har börjat att köra igen efter ett antal års uppehåll och det går bra men så bor jag ju ute i förorten också, det kommer att ta ett bra tag innan jag vågar mig in i rondellen runt Triumfbågen! Det brakade loss rejält i Paris med omnejd igår. Spöregn när en väninna och jag promenerade till en restaurang. Vi blev dyngsura!

    SvaraRadera
  2. Rondellen vid triumfbågen lär nog dröja för min del, men jag har hört man kan ta några varv innan man kommer ut igen. Här väntar vi fortfarande på att det ska braka loss. Inget regn i sikte.

    SvaraRadera