tisdag 13 juli 2021

Inköp av växter och en go' fika

När trädgården är tuktad och ogräset bortrensat saknas det lite blommor och speciellt blommor med  färg. Efter frukost och morgonpromenad gav vi oss i väg mot Manosque och ett besök på Botanik. Denna affär är ett inferno av allt från blommor, krukor, bioprodukter, fåglar, fiskar mm. En trevlig affär som är värt ett besök om man är intresserad av allt som tillhör trädgård och lite till. Tyvärr har de som så många andra affärer fortfarande siesta stängt så därför måste man ge sig av i tid. De har även en hel avdelning med Weber produkter och mannen hittade "riktiga" briketter, vilken lycka.





Det blev en blandning utav blommor, men jag höll mig åtminstone till färgskalan som jag föredrar.

I djuravdelningen finns papegojor, undulater och massor av akvariefiskar vilket gjorde alla barnen som besökte affären lyckliga. Själv kunde jag inte låta bli att gå dit och kika. Vilket tjatter!


Vi hann också med ett besök i byggvaruhuset på samma område. Nu kör vi runt och letar rollerhandtag. Jag vet att det inte låter klokt, men vi hade förberett en del inköp hemma i Sverige för att vi inte skulle behöva åka runt och leta efter saker när vi ska starta "operation målning", men mannen upptäckte när vi kom hit att han slängt alla rollerhandtag. De rollers vi köpt i Sverige har stort hål i ändarna och i Frankrike har alla små hål. Nu har vi bett kommande svenska gäster i byn om hjälp. - köp rollerhandtag till oss !

Efter att ha insett vårt misstag med våra rollers behövde vi fika. Vi tänkte oss en enkel fika med kaffe och en croissant. Tyvärr var alla croissanter slut så mannen tackade JA till erbjudandet av tarte du pommes och in kom världens efterrätt.


Hela vårt normala schema när det gäller mat har redan efter 2 dagar ballat ur. Vi fikar vid lunchtid, äter lunch vid normal eftermiddagsfika, fikar vid 5-tiden och äter middag vid 8-tiden. Allt är ur led, men vad gör det. Det är bara att go with the flow.

Jag blev nöjd med min plantering förutom att jorden tog slut. Det är ett vanligt fenomen hos oss alla här i byn när det ska planteras, men nu hade jag ingen att låna av så det blir till att besöka affären i morgon igen. Förhoppningsvis klarar växterna sig till i morgon. Det blåser fortfarande rejält och tyvärr torkar vinden ut mina plantor. Nyss välte parasollen rakt över hela uteplatsen, men som tur var fanns ingen i vägen varken katt, växter eller människor. Vi får sitta inomhus och äta i kväll och som tur är har jag valt pasta i kväll för grilla är helt omöjligt i denna vind.



När vi kom hem efter vår inköpsrunda och öppnade dörren for katten ut som skjuten ur en kanon. Hon hade varit instängd inomhus hela förmiddagen, men det verkade inte gått någon nöd på henne. Ingen av oss hade märkt att hon var inomhus när vi gick. Ibland lägger hon sig i korgen med inneskor som är placerad under soffan och då är det svårt att veta var hon är. Min skräck är att hon är inomhus någonstans när vi lämnar huset för hemfärd.

Efter plantering och lite mer trädgårdsröj bland fikonträd, lagerblad och olivträd blev det en stund i solen med bok och kaffe. Hon skriver bra, Johanna Mo, lagom trevliga deckare som utspelar sig på Öland. Kan rekommenderas. Jag gillar polisen Hanna och hennes kollega Erik även om de har en del tradiga händelser i sin ryggsäck.


Dags för lite mat och i kväll inomhus. Nu ska jag bara ut till min nya internet point och publicera. Av någon anledning har kommunens internet slutat att vara tillgängligt och jag har amerikanskan att tacka för att jag kan blogga. Min nya plats är på muren utanför hennes hus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar