lördag 10 juli 2021

Alla planer gick i stöpet

 Vi hade planerat att städa halva lördagen för att sedan bege oss söderöver mot Frankrike. Vi kommer under vår semester att ha gäster i vårt hus i Viken och jag är nojig (överdrivet enligt mannen) som vanligt. Jag fejar och städar hela tiden, sorterar och kastar. Mannen bara rister på huvudet och säger  - det är vanliga människor som ska bo här. Men jag fortsätter att dammsuga besticklådor, putsa glasdörrar och bädda sängar. Nu blev inget som planerat eftersom min städning fortskred halva fredagen så huset var i bra skick redan tidigt på lördagsmorgonen och vi kunde lämna ett regnigt Viken redan vid 08. 


Den planerade övernattningen i Bispingen blev avbokad och inget nytt bokades. - Vi bara kör och kollar hur det blir. Jag fick äran att välja, Stora Bält bron eller färjan, Rödby - Puttgarden. Självklart valde jag färjan eftersom det ger möjlighet till picnic, shopping och inte minst att få röra på kroppen. 

När vi kom till Rödby använde vi vår Bizz som vanligt, skrev in att vi var 2 personer och ut kom våra biljetter, När vi senare tittade närmare på biljetterna såg vi att de nog inte tillhörde oss, men vad skulle vi göra? Det var bara att köra på färjan med Anders Johanssons bokning. Hoppas även Anders kom med färjan. Vi kunde tyvärr inte agera, det var för sent.


 Under tiden vi väntade på att få köra ombord blev jag lite sugen på nya Birkenstock  (skor) och googlade "outlet Birkenstock". Jag fick snabbt napp och insåg att det fanns en efter Puttgarden i Neustadt. Mannen var inte lika entusiastisk, men gav mig 10 minuter att shoppa i Birkenstocks outlet. Jag fixade vägbeskrivning med google map och vi gav oss i väg. Det är nu det nästan går åt pipan. Vi kör in i Neustadt och hamnar i världens trafikstockning och mannen är nära att få frispel. Först har jag valt färjan som vi nästan ångrade direkt då det var sjukt mycket bilar och sedan drar jag i väg med honom in i Neustadt och totalblock i trafiken. Jag insåg efter att ha hoppat ur bilen och promenerat förbi bilkön och förstått att det är ett trafikljus som är boven till det hela och vi kommer aldrig att komma fram inom den närmsta tiden. Vi vänder och jag är sååå besviken. Ut igen på Autobahn och hamnar i nästa trafikstockning. Då inser jag att om vi kör av på nästa avfart kan vi nå outleten från andra hållet och samtidigt slipper vi att sitta här i kö. Döm om min förvåning när mannen kör av motorvägen och styr mot Birkenstock outleten ännu en gång. Nu går det fort och vi når affären på några minuter.

Vilket inferno med Birkenstock. Är man intresserad är det värt en liten liten omväg.


Nöjd

Jag blev så nöjd med mina inköp, men mest nöjd blev mannen som fyndade de billigaste Birkenstocken.

Vi hade inte ens lyckats nå Lubeck efter 6 timmars körning och jag och mina stopp på vägen låg inte på topp. Trafiken var hemsk i norra Tyskland och farten var inte optimal. Snitthastighet på 60km/h och mannen var inte glad. Det tog lång tid innan trafiken glesade ut och vi började planera för övernattning.

Dags att googla olika alternativ och det som fanns inom rimligt avstånd var Alsfeld. Här har vi gjort stopp tidigare under våra turer från och till Frankrike. Alsfeld är en mysig liten stad. Jag bokade kvickt ett hotell och upptäckte vid ankomst att här har vi bott tidigare. Hotell Klingelhöffer är ett litet mysigt hotell precis intill den gamla stadskärnan.

Det blev en promenad till centrum och middag på torget. Schnitzel på tyskt vis. Gillar man sådan mat är det svårt att motstå. Det var helt fantastiskt gott.



Vi orkade varken äta upp maten eller dricka upp vinet.

Dags att sova. I morgon blir det en lång resa. Vi har minst 10timmars körning framför oss och ingenstans att handla. Söndagsöppet? vad är det? Ska bli spännande att se vad vi ska äta när vi kommer fram. Jag vill knappt säga det, men vi har 3 citroner, en halv flaska vitt vin och yoghurt i vår kylväska. Vi var ju tvungna att ta med oss saker från kylen eftersom det ska bo folk i vårt hus och mannen vill absolut inte att någon mat eller dryck ska gå till spillo. Pasta har vi i huset så det kanske blir pasta med citron och vitt vin. - Det har ju aldrig hänt att mannen inte fixat mat så något lyckas han säkert skrapa ihop. Spännande!

Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar