tisdag 13 juli 2021

Det blåser småspik

Morgonen är kylig, 16 grader och en iskall vind drar genom byn. Promenerade som vanligt, men fick dra upp tempot för att inte frysa. Uppför backen mot byn är det inga problem då blir man både varm och flåsig och det är då man förstår att man har fuskat med konditionsträningen under pandemin. Det blir till att öka farten under resten av semestern för att få lite fart på hjärtfrekvensen. Jag har mitt hundlarm med mig som vanligt varje morgon och i dag fick jag oväntat sällskap av "Glada änkans" tjocka och loja hund. Den är svår att bli rädd för och ingen idé att slösa batteri på hundlarmet på den hunden. Den kan knappt gå och ännu mindre skulle den orka bita en dam i 60-årsåldern med segt skinn.


Glada Änkans gamla hund

Gårdagen innehöll inga större aktiviteter. Jag hade stora planer innan vi åkte i väg från Sverige, vi skulle åka och göra färginköp på tisdagen, börja måla på onsdagen då det är 14 juli och sen skulle allt vara färdigt till helgen. Jag var inte lika ivrig när vi väl var framme - det räcker väl om vi startar med målning till helgen? Mannen nickade belåtet och man såg hur hans axlar slappnade av. - Puh, hon har kommit till insikt.

Frodigt i trädgården

Efter en tur till mataffären och en del inköp ägnade jag mig åt trädgården. Den har blivit rejält övervuxen bara sedan i maj då mannen var här och ägnade 3 dagar åt att röja. Blå regn är fint, men oj vad det växer hej vilt. Det måste vara god jordmån här under som gör att blåregn och olivträd mår bra och växer. Olivträden är helt enorma. Dessa 2 pinnar som jag köpte på marknaden för ett antal år sedan är nu stora träd och tar över mer och mer. Vår parasoll får inte plats längre så antingen får vi minska omfånget på olivträden eller köpa mindre parasoll.



Fikatime

Dags för fikapaus efter allt arbete i trädgården, kaffe och kaka.

Mannen fixade med vår skåpsdörr medan jag fixade trädgården. Glaset exploderade i fjol och vi har funderat mycket på hur vi skulle kunna lösa det. Jag är väldigt glad för skåpet och ville inte gärna byta ut det. Det är ett skåp från IKEA som tyvärr inte finns längre. Vi tog dörren med oss hem till Sverige och fick hjälp av glasmästare Rembring och hans snickargranne att fixa dörren. De gjorde ett fantastiskt jobb och jag är så glad att jag kunde behålla skåpet. 





Som nytt!

Gårdagens kväll var härligt ljum och grillen kom till användning direkt. Grillspett med kyckling, potatis sallad och lite frukt. Till det ett gott svalt rosévin. -Ja, vem kan klaga?
Vill tillägga att det är jag som står för potatissallad och frukt.




Kväll i Provence


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar