söndag 22 mars 2015

Med reducerad hastighet genom Frankrike

Vi lämnade hotellet i Tyskland i härligt solsken och jag fick användning för mina solglasögon som jag denna gång kommit ihåg att packa ner. Tyvärr har jag istället glömt hårborste. Det fick bli fingerkamning, vilket blev helt ok.


Kom nu frugan! Din tur att köra. Plattan i mattan så drar vi mot France.
Solen sken ända tills vi nådde Schweiz och därefter regnade det hela vägen till St. Martin.
Höga halter av föroreningar gjorde så att resan blev längre tidsmässigt. Det var 90 och 70 genom hela Frankrike. Vi sparade kanske några deciliter diesel, men kom fram när mörkret sänkt sig över byn. Sista biten innan St.Martin omringades vi av getter och lamm.
Getter och lamm runt bilen

Väl framme i huset skålade vi för 29 år som gifta.

Min dator gillar nog inte allt regn som faller. Måste lämna amerikanskans trappa och gå hem och fortsätta med allt som ska monteras och skruvas ihop. Vinkylen passar inte riktigt i hålet, men det får vi väl ordna på något sätt.
Nu är jag tillbaka på trappan igen. Det har slutat regna, men molnen hänger tunga över byn. I min bloggpaus hann jag med att äta lunch och provhänga gardiner. Får fundera tills i morgon om jag är nöjd.

Mannen fixar lådfronter och jag gardiner.
Lådfronterna blev väldigt fina, men tyvärr passade inte våra gamla gångjärn till de nya luckorna. Det får bli IKEA och inköp av modernare gångjärn till våra nya luckor. Gröna och nymlade. Hur snygga som helst.

Här kan man se två monterade lådfronter, gardiner och en vinkyl som inte kommer ända in under bänkskivan.
Det är ett litet problem med vinkylen. Alla mått stämmer perfekt, men vi hade missat att golvet inte är slätt. Det höjer sig ca 1 cm längst in och därför går kylen inte in. Vi får be hantverkaren ta bort kaklet på golvet.

Nu kommer en liten smårolig historia från vårt restaurangbesök i Walldorf. Jag och mannen har precis fått beställa och skålat i vin när ett par med en hundvalp tar plats två bord längre bort. De verkar väldigt nyförälskade och min man är inte sen att kommentera deras förälskelse. - herregud, de måste precis ha träffats. När de beställer dricka så kommenteras även detta - va, alkoholfritt. Vi kommenterar deras hund som hela tiden skäller inomhus osv.....
När vi väl ska gå och reser oss för att gå ut så säger den manlige gästen till min man - ha en fortsatt trevlig kväll. Det visar sig att han jobbar för Scania i Tyskland. Vi kan knappast hålla oss för skratt och frågar oss - hur mycket har han förstått av våra kommentarer. Det får vi aldrig veta, men en tankeställare fick vi allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar