tisdag 31 mars 2015

Sol på halva berget

Vaknade och såg solen utanför fönstret. En vacker och lovande dag för god skidåkning. Vi satte fart och var i liften bland de första. 09.10 befann vi oss i äggliften och på väg upp mot pisterna.

Härlig utsikt
Killen i liften rekommenderade oss att stanna på vår sida av berget. Ger ni er i väg till andra sidan vid Valmeniere kommer vädret att vara dåligt hela dagen. Moln och blåst. Dåligt väder har vi haft tillräckligt av så vi lydde hans råd och stannade. Visserligen mindre antal backar, men hellre det och en solig dag. Vår dag blev fantastisk.
Mot helig picnic plats
Vi hittade en fin picnic plats i solen. Där vi åt våra mackor på helig mark. Fantastisk utsikt.

Tryggt ställe för picnic
Vi hann med några timmars fina åk innan vinden började ta i och en del liftar fick stänga. 30m/s är för mycket för stolliftarna. De kommer i gungning och det vill man inte utsättas för. Det var lika bra att dra sig hemåt. Väl nere i byn började det regna. Det regnade som om himlen var öppen hela kvällen. Inte sådant väder som man tänker sig i alperna, men tur att det inte var på dagen,

Nu är det ny morgon och den första april, dagen då man ska luras. Jag har redan försökt med mannen , men han tyckte mitt skämt var mindre bra. Jaja, han kom inte ens ihåg att det var den 1 april. I natt har det snöat och byn ser betydligt bättre ut i snö än ösregn. Solen skiner och det är dags att få på sig alla kläder inför dagens åk. Det är betydligt kallare än i går.
Hel hög med kläder
 Skönt att vara utrustad med bra grejor som tål olika vädersorter. Blåst, snö och regn. Jag är en riktig fryskylling, men har sluppit att frysa. Glad för alla mina bra kläder. Mitt senaste inköp var påsvantar från Hestra. Dyra som pocker, men det är första gången jag haft handsvett i backen. De är inte lätt att greppa runt stavarna, men varma. Dags för skidåkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar