onsdag 6 oktober 2021

Det gick snabbt att komma tillbaka till franskt tempo

När barn och barnbarn lämnat Frankrike och oss gick det snabbt utför med tempot. Vi har sovit längre, åt frukost senare och vi ska inte tala om när vi åt lunch, halv 3 😂 och därför har vi inte hunnit med någon eftermiddags fika. Trist att missa kanelbulle och kaffe, men det gick inte att trycka in.

Olivlunden är full av betande får

Jag gick ut och promenerade i morse och för en gångs skull var det redan ljust, men kallt och blåsigt, +8 grader och en kall vind svepte runt när jag gick utför backen ner till olivlunden. På väg hem blev det paus hos Madame och lite skvaller på vägen. Vi drog ut på frukosten och ingen liten kille kom och knackade på dörren för att få se Pelle Svanslös eller Basil mus på DVD. Det är så tyst och stilla. Samtidigt som det är skönt är det tomt och man saknar dem så fort de åkt i väg. De kom väl hem till Brattland via Oslo och Trondheim, en lång resa för barnen men allt gick enligt plan trots allt strul på Nice flygplats Jag trodde aldrig de skulle hinna med flyget från Oslo till Trondheim men allt gick planenligt.

Vi åkte i väg en tur till marknaden i St. Maximin. Det blev mest lite promenerande och inköp av fina lokalt odlade tomater. Självklart blev det en fika i solen. Inte lika varmt som förra onsdagen men helt ok.

Kaffe och croissant i solen

Förfärligt dåligt organiserat

Efter marknad besökte vi Tape 'a L'oeil där vi köper de flesta kläderna till barnbarnen. Väl värt ett besök om ni är i Frankrike. Bra kläder till bra priser. Tänk bara på att storlekarna inte är som i Sverige utan köp större storlek än du tänkt. Till 3-åringar passar kläder för 4 år osv. I dag valde morfar lite babykläder till vårt nya barnbarn. Det blev en symfoni i rosa.
Vi tog en sväng inom mataffären för att inhandla lite saker att transportera hem till Sverige. Allt var lugnt och stilla i affären och väldigt lite folk. Tyvärr var allt folket i kassorna för att vänta på sin tur att betala. 3 kassor av 26 möjliga var öppna. Man kan ju bli tokig för mindre. Hur kan de låta all personal ta lunch samtidigt? En av de 3 kassorna som var öppna var avsedd för handikappade och där fick ingen annan ställa sig även om det var tomt. Det såg den arga kassörskan till. De automatiska kassorna där man kan skanna sina varor och betala själv får endast användas av de som handlar med varukorg, ingen varuvagn, -men hallå! Detta var en av anledningarna till att vår lunch blev så sen som den blev, men som vanligt är det bara att gilla läget.

Monster trucks, show till helgen

För er som gillar Monster trucks så är det show i St. Maximin till helgen. Inget för mig, men jag vet vilken liten kille som hade gillat att få se detta. Tyvärr är han hemma i Brattland.
I dag efter lunch har det blivit stapling av ved för mannen medan jag städat hela huset nerifrån och upp. Man hittar spår av barnen lite här och där, Duplo figurer, bollar och en och annan liten ostbit. Man skulle nästan kunna tro att vi haft ett litet mus sällskap på besök. Allt är nu i dammsugaren. Jag kommer i håg när barnen var små då luktade det alltid ost när man startade dammsugaren. Man får sina flashbacks.

Härligt med staplad ved

Förutom städning har det tvättats lakan, påslakan och handdukar. Det gäller att passa på när vinden sveper runt knuten. Härligt när tvätten torkar på ett litet kick. Hela huset luktar Savon de Marseille, en doft som enligt barnen för evigt är förknippad med Frankrike liksom doften av ek som brinner. Det är två saker som för alltid påminner om våra semestrar i Frankrike, tvättmedel och ek som eldas i öppna spisen.

På tork efter ovädret

Jag tyckte jag förpackat alla våra dynor så bra i en stor plastpåse i fall det skulle bli regn, men jag tänkte inte på att regnet rann längs med husväggen och rakt in i påsen. Allt var dyblött och hänger nu på tork i vår trädgård. Kanske kan de räddas kanske inte. Vi får se.
Nu måste jag ut och plocka valnötter. I dag blåser det rejält och då ramlar alla nötterna ner på gatan och de är enkelt att plocka.