fredag 8 oktober 2021

I dag stod vandring på schemat

En dag perfekt för vandring. Sol, vindstilla och en temperatur omkring +23 grader. Morgnarna är lite kyliga så vi tog det lugnt och gav oss inte i väg förrän solen kommit upp en bit på himlen och värmt upp terrängen. Vi brukar åka och bada vid St. Laurent du Verdon, men i dag tänkte vi vandra runt den konstgjorda sjön som är en uppdämning av Verdonfloden. Många gånger när vi varit här har vi frågat oss om det går att promenera runt sjön, men vi har inte riktigt förstått hur stor den är.

Terräng som kräver stavar

Underlaget var bitvis lite knaggligt och stenigt och vi var glada att vi utrustat oss med våra vandrings-stavar. Det var mycket lös sten som låg på vägen efter ovädret i måndags så det gällde att placera fötterna på ett säkert sätt. Vi är båda utrustade med Lundhags vandringsskor och det kändes bra, gympaskor är inte att rekommendera här. Kartan gav oss olika val av väg att välja mellan och jag är fortfarande osäker på om vi valde den bästa. Vårt val tog oss ner mot sjön, men området var fullt med skyltar som aviserade privat område. Det fungerade, men jag tror vi skulle valt den utmärkta leden genom skogen.


Uppdämd del av Verdonfloden som bildar en artificiell sjö

Den olovliga vägen bjöd på väldigt vacker utsikt över sjön även om den också var kuperad och ganska jobbig. En del stigar hade också färska spår av vildsvin, vilket fick mig att öka tempot för att komma ut på civiliserad väg igen. Här träffade vi också på en hel hjord med getter och tyvärr minst 5 stora hundar som ilsket skällde på oss. Jag hade mitt hundlarm med mig och det hjälpte lite. Någon av hundarna backade, men det fanns tillräckligt många kvar för att kunna göra slarvsylta av både mig och mannen. Vi passerade långsamt och jag hade aldrig vänt tillbaka igen, hellre skäll av någon sur fransman som påpekar att vi är på privat mark än att passera 5 ilskna hundar igen. No way!


Dit upp ska vi till byn Montpezat

Vi har sett på kartan att det ska finnas en by i slutet av sjön och vi har bestämt oss för att besöka den. Kanske finns det möjlighet till lunch där. Det visar sig vara en väldigt liten by högt upp med fantastisk utsikt över sjön och ingen tillstymmelse till någon servering. Många fina hus i denna tysta och stillsamma by. De hade t.o.m en skylt som talar om att här är det ett tyst område ungefär som på Öresundstågen, "tyst zon" och nåde den som pratar eller för liv. Vi fick klara oss utan restaurang och äta vår medhavda picnic, inte illa det heller. Vi hittade en fin plats i solen med utsikt över sjön.


Paus och fika



Byn ligger vackert med utsikt över hela sjön


Vart ska vi?
När vi ätit vår matsäck och är på väg igen hinner vi inte gå långt innan vi helt otippat mitt ute längs med vägen upptäcker en restaurang. Det ser jättemysigt ut även om det är opretentiöst och som oftast är de där man får sina bästa matupplevelser. Otippade ställen där man inte tänkt stanna för att äta, men gör det för att man är så hungrig. Denna gång hoppade vi över ett besök, men sparar det i minnet för senare tillfällen.



Överraskning mitt ute i ingenstans, en restaurang!

Rundan tog oss 4 timmar och då har vi avverkat 17 km under en klarblå himmel. En trevlig tur som vi gärna gör om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar