måndag 11 oktober 2021

Äntligen fick vi ett bord och även god lunch

Morgonen bjöd på en fantastisk soluppgång och jag kan som vanligt inte låta bli att försöka föreviga ögonblicket.


Svårt att få det lika vackert som i verkligheten, men värt ett försök

Dagens mål blev Lourges och lunch på Chateau Berne. Vi tog en promenad och en fika i Lourges innan lunch på Berne. Lourges är en mysig liten stad eller större by, jag vet inte riktigt vad man kallar orten. Det är fint och mysigt och värt ett besök. Jag hittade en fin affär med en handväska i fönstret som jag gärna skulle köpt om det inte hade varit stängt. Vi åkte tillbaka efter lunchen på Berne eftersom det stod att de skulle öppna halv 3, men av någon anledning var det stängt. Kan det bero på att det är måndag och helstängt i många affärer. Lite trist var det.

Lourges
Vi lyckades få ett bord på Bistron på Berne även om jag inte bokat bord i förväg. Jag försökte faktiskt boka, men av någon anledning gick det inte. Vi hade nog tur. Maten är alltid superb och miljön är så vacker. Hela området är som en enda stor park med små sjöar, vinodlingar och olivträd.

Ett glas rosé....det är ju ändå måndag.

En enorm pizza, hälften fick jag med mig hem


Vackra näckrosor

Fint, men ingen aning om vad det är för blommor

Snart skörd

Det blir pizza som picnic i morgon på flyget

Nu återstår bara semesterns sista middag, lite packning och att säga adjö till katten, Madame och byn. Vi har haft det bästa vädret som man kan önska under min semester om man bortser från förra måndagen då regnet öste ner och åskan dånade runt husknuten. I och för sig är det också mysigt att sitta inomhus och ha det bra medan ovädret rasar runt huset. Morgnarna är kyliga och det är på gränsen att man behöver elda i spisen, men så fort solen kommer upp och dagen närmar sig lunch då är temperaturen runt + 20 i skuggan. Man önskar man kunde konservera lite och ta med sig hem, men så fort man är hemma anpassar man sig till det skånska vädret och glömmer snabbt hur bra väderleken är i Provence.
Jag kan berätta att gårdagens äppelkaka med vaniljsås blev utmärkt och passade bra efter vår kalla buffé med skinka, salami och lite ost.



Som vanligt väldigt stort fokus på mat......à bientôt


 

2 kommentarer:

  1. Välkommen hem till härligt höstväder , dock inte temperaturer som du blivit van vid ☀️.
    Kul att läsa om era matäventyr , äta bör man annars dör man !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som vi knappast gör annat, men det gör vi men det är en stor glädje att planera och handla till alla måltider. Det finns så mycket fräscht och gott att inhandla.

      Radera