söndag 10 oktober 2021

Mamma, inget på bloggen?

 Jag tog en paus i går för att jag tyckte inte att det fanns något speciellt att skriva om eller så var det för att jag inte hade någon inspiration. Sådant händer lite då och då, men dottern skickade genast ett sms och undrade var dagens blogginlägg tagit vägen. Man undrar ju om inte denna nyförlösta mamma har annat att fixa med, men tydligen ingår läsning av mammas blogg under lugna stunder när barnet sover. - Är det inte då trötta mammor också sover?

Lördagens aktivitet bestod av en tur till Aix en Provence. Denna tid på året är det härligt att besöka Aix, lagom varmt, lagom med folk och man kan strosa runt och njuta av livet i denna fina studentstad. Marknaden är som vanligt i full gång även på hösten och det råder full handel.



Att flanera runt på blomstermarknaden gör en helt hagalen. Jag vill bara ha allt, men som vanligt träder den kloke mannen in med kommentaren - de kommer att dö innan du hunnit hem.
Han lyckades nästan hejda mig ända tills jag fick syn på några fina rosor och jag var bara tvungen att handla. Tyvärr hade han rätt rosorna var halvdöda när vi kom hem. En halv dag på resande fot var för mycket. Nu står de i alla fall i en vas hemma, men ser nästan torkade ut.

Lite andra inköp blev det också, en kashmirtröja till mig själv, en liten söt body till babyn och en getost med grönmögel. I vanliga fall ratar jag grönmögelostar, men nu vid 60+ åldern tycker jag det är dags att lära mig. Testade på kvällen och det var riktigt gott. Nu var detta dock en speciell ost som jag inhandlade av en man som jag fick för mig hade egna getter och egen ost. Sådant kan få mig att tycka att saker smakar godare. Den var dessutom dyr, vilket kan lura mig till att tycka saker är fantastiskt goda.

Vi handlade mat på Géant i Aix och fick en ny upplevelse när vi betalat. Ut kom en mindre bok med kvitton och lappar med olika text. Jag tror det var minst 5 olika lappar med olika erbjudande och fantastisk återbäring. Helt sjukt.

Det behövs en pärm till alla dessa.

På Hyper U får man kvitto på mail det gillar jag och jag ger dem plus för det även om deras kassörskor tar lunch samtidigt och kön är meter efter meter lång.

När vi kom hem och packat upp gick jag ut en runda i byn när solen höll på att gå när. Det är vackert även när solen går ner.


I dag, söndag blir det vandring/promenad till grannbyn Esparron för att äta lunch, men som vanligt tar vi med oss kaffe och något ätbart i fall vi inte får plats. Då får vi väl vända hemåt, ha picnic, äta hemma eller äta på vår egen Bistro i byn. I eftermiddag planerar jag att gör äppelkaka, har t.o.m tagit med mig vaniljsås hemifrån. Här finns ingen sådan praktisk vaniljsås i tetrapack som man bara vispar fluffig och äter till varm äppelkaka. Dessutom finns i Frankrike de bästa matäpplen att göra god kaka på. 
Ett magert inlägg, men i alla fall något. Det är snart dags för mig att åka hem och jag känner redan rastlösheten, men det ska bli så kul att komma hem och få se och hålla mitt nya lilla barnbarn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar