lördag 13 maj 2023

Flygturen är alltid ett äventyr

 


 


Det här är vad som möter mig när jag står och väntar på tåget som dottern och barnbarnet åker med från Mölndal 


Först hot om tågstrejk ända tills dagen innan avfärd och nu kaos på Kastrup för att det är brist på flygledare. Vad händer härnäst?

Tur Youtube finns när vagnen ska monteras i sär och packas i speciell väska.


Vi anlände till Kastrup i god tid före avfärd, det var iallafall vad vi själva tyckte, men helt plötsligt var det "go to gate".Vi hade dock kunnat ta det med ro för inget flygplan dök upp i tid utan vi var ca 1 timme efter tidtabell. Detta berodde inte på bristen på flygledare utan på åskväder över Nice. Vi fick snällt vänta i planet i en halvtimme för att få tillstånd att ge oss i väg.

Det är spännande på Kastrup

När vi lyft och var på väg hände det grejer. Damen några rader framför mig börjar röka e-cigarett, vilket inte är tillåtet. Hon fick sig en rejäl åthutning och en polisanmälan var på tal. Jag och min stolsgranne som såg allt blev ombedda att agera vittne om händelsen skulle tas vidare. Ännu har jag inte hört något. Vi får väl se, men hur dum kan man bli. Dessutom nekade hon till att ha rökt.

Här händer det grejer

Helt plötsligt när jag sitter där på planet slog det mig att jag saknade min jeansjacka. Var är den? Det var väldigt varmt när vi lämnade Malmö och ännu varmare på Kastrup. Efter en stunds funderande kom jag på att den ligger kvar inne på toaletten på Kastrup. - Jaha, ingen jacka. Tur man ska till sitt eget hus där det finns kläder av olika slag för att ersätta jeansjackan. Men trist att den ligger på toan på Kastrup. 
Barnbarnet skötte sig exemplariskt på flygturen och promenerade mest fram och tillbaka i gången mellan mamma och mormor när hon inte var fastspänd.

Tittut

Vi möttes av ett regnvått och mulet Nice, men tråkigast av allt att vi väntade förgäves på den välpackade vagnen. Det var många barnfamiljer på flyget och alla väntade på sin vagn. Efter en timmes väntande och letande efter någon personal som kunde hjälpa till lämnade vi ankomsthallen och mötte upp mannen utanför.
Till slut fick vi hjälp av en vänlig kvinna i informationsdisken och ett mail senare gav vi oss i väg mot byn.
Det blev en väldigt sen kväll och en beckmörk by mötte oss. Hur mörkt kan det bli? Man såg knappt handen framför sig. Mannen avhjälpta problemet med att hämta ficklampa. Ett glas vin senare sov vi alla.
Godnatt

Efter frukost for vi i väg till Aups och marknad i ett härligt väder med sol och lagom försommar värme. 

Fin morgon





En del njuter av semestern på sitt vis..

....och vi andra på vårt vis. Det kan aldrig bli för mycket fika.


Vi hann njuta av sommarväder halva dagen. På eftermiddagen var det åter igen dags för regn och åska. Efter marknad, fika och inköp i mataffären åkte vi hem och eldade i brasan. Nu är det mest, lek, matlagning och chill i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar