lördag 20 maj 2023

Utflyktsdag

Vad gör man en regntung dag i Provence? Jo, man åker på utflykt.

Lämnade byn efter frukost

Vi lämnade byn vid 10 och kom hem vid 17- tiden. Det blev en lång utfärd där vi hann med en hel del. Startade med att inhandla croissanter på bageriet i Tavernes. Det blev också ett stopp vid olivpressen i samma by för inköp av olivolja. Fantastiskt god. I butiken där olivoljan inköptes träffade jag på en engelsktalande man och hans son. Sonen hade precis lärt sig några korttrick som han så gärna ville testa på mig. - Varför inte? Jag är en person som inte gillar trolleri och trick, men när en ung pojke gärna vill lura mig så ställer jag upp. Fick plocka ett spelkort i högen och så klart gissade han rätt. - klöver nio. Ingen aning om hur det gick till, men lurad blev jag.


Nästa stopp blev Aups. Det regnade och var ganska kyligt så vi började med att fika inomhus på baren. Det är inte ofta vi suttit inne, men det är alltid lika fascinerande att iaktta barlivet i Provence. Här inne sitter stammisarna som inte behöver berätta vad de vill ha att dricka. Det bara serveras. Förutom barlivet är allt runt omkring spännande. En katt som sov under bordet, en låda med matinköp och ett helt bord fullt med olivolja.



Croissant från Tavernes och kaffe från Aups

Det blev inga inköp i dag på marknaden. Inget frestade och vädret var trist


Min favoritaffär när det gäller inköp av provencalska tyger. Luktar lite mugget men det får man stå ut med. Fina tygkuponger har damen i allafall. 

Nästa stopp blev Salernes och besök på en liten marknad med växter och antikviteter. Antagligen var vi lite sena för det var väldigt tomt.

Salernes

Vacker ros utanför ett vackert hus

Gullig bil som jag stötte på när vi tankade innan Salernes.

Efter Salernes styrde vi mot Chateau Berne för lunch. Jag hade en födelsedagspresent att lösa in och varför inte passa på när man är på Berne.


Passade på att även njuta av en efterrätt 

På Berne var det bra erbjudande på rosévin och vi köpte på oss lite 🤣.


Sådana storkunder får hjälp ända ut till bilen

Med bilen lastad med rosévin körde vi vidare till St. Croix utanför Carces för att köpa rödvin. Detta vin står på min mammas önskelista så vi gav oss i väg dit. Körde vilse lite på vägen vilket är väldigt trevligt. Man får alltid se något nytt och dessutom funkar det att köra lite fel när temperaturen är 17 grader och inte 37

Oj!

Jag skulle sköta navigeringen men glömde kolla var vi skulle svänga.

Saint Croix är värt ett besök både för sitt vin men också för den fina restaurang som de har på gården. Det är väldigt vackert



Vi var dock både mätta och lite trötta efter alla turer hit och dit. Så detta blev vårt sista stopp och vi drog hemåt utan att besöka deras restaurang. Ser dock framemot att vid något tillfälle få sitta på deras uteservering och blicka ut över vinfälten. Man kan även sova över på gården. Kanske kan bli min nästa födelsedagspresent. Väl hemma blev det till att hänga tvätt (inomhus) och klippa mina buxbom mellan skurarna. Nu sitter jag här och har det bra medan mannen förbereder middag. Sen blir det deckare framför brasan. I morgon är en ny dag där det åter väntas regn 🤣, men på måndag min sista dag ska det bli SOL.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar