söndag 21 juli 2019

Äntligen ett dopp i Medelhavet

Så blev det då dags för dottern och barnbarnet att lämna oss och åka hem till Sverige och Brattland. På grund av Norwegians ändrade flygtider blev de tvugna att skaffa övernattning på Arlanda innan de kan åka vidare mot Östersund. SAS har endast en avgång till Östersund på lördagar och i dag har planet redan lyft när de landar. Vi som hade gjort en sådan perfekt logistik genom Europa, men det sabbade Norwegian.

På väg hem till Pappa och katten

Härligt
När vi lämnat flygplatsen som för övrigt har fått en fin utemiljö med Tram (spårväg) och servering utomhus under tak så passade vi på att besöka Cap 3000 och samtidigt ta ett dopp i Medelhavet. Det blev flera dopp i det ljumma Medelhavet medan mannen nöjde sig med att läsa bok på en bänk i skuggan under en palm. Det är kanske inte den mest trivsamma strand vid cap 3000, men man har bra utsikt över alla plan som startar och landar på flygplatsen och vi fick möjlighet att se dottern starta och glida i väg norrut.

Spåren till den nya Spårvägen in till Nice centrum

Flygplatsen var enormt stökig och massor av människor som trängdes med sina rull-väskor och for runt med stirrande blick. Det är inte lätt att resa ensam med en 2-åring och vi stannade så länge vi kunde för att hjälpa till att jaga barnet mellan alla väskor och förvirrade människor.

I går var det rock på Bistron i byn och vi var där lyssnade och åt någon konstig maträtt som inte smakade jättegott. Det var trevligt i alla fall och barnbarnet hade hur roligt som helst.

På scenen!

Innan rock och mat på Bistron hade vi en trevlig stund utanför Östersundsparets hus. De har ingen egen uteplats, men gatan fungerar utmärkt för intag av Aperol och melon till barnets förtjusning. Det var bara att flytta undan stolarna och benen när någon bilist tvunget skulle passera.

Gatan fungerar perfekt för drink innan besök på byns Bistro.

Innan Aperol, mat och rock var vi och badade vid sjön som vi nästan gjort varje dag. Det finns inte mycket annat som är behagligt för en liten 2-årig kille i Provence. Att släpa i väg honom på marknader och andra utfärder var inte de mest lyckade aktiviteter när temperaturen dessutom är långt över 30 gader varmt. Bad och lek är bäst.

Stilla och skönt vid badet. Notera benställningen och jag kan tillägga att det inte är arrangerat. Morfars favorit ställning vid badet med bok och foten på knäet. Barnet lär sig snabbt, men har bytt ut boken mot pussel i telefonen.

Det är tomt och tyst i huset och även katten saknar sin nya inneboende lilla familj, men nu har hon tagit oss tillbaka och kom och satte sig i mannens knä i morse. Antagligen i brist på annat sällskap. Halva semestern har nu passerat med råge och det har varit fullt ös med döttrar, syster med familj och lilla barnbarnet näst intill varje dag. Det har varit fantstiskt kul och mysigt, speciellt att få möjlighet att få lära känna barnbarnet med hans vanor och ovanor. Det är härligt med 2-åringar. Det är bara on eller off och alla mellanläge saknas. Antingen är allt jättekul eller döeländigt. I dag är det absolut inget på agendan mer än städ, tvätt och pyssel. Jag började lite i går, men ska snart sätta fart igen. Är lite seg efter en magbacill som tog lite kraft i från mig. Åt en suspekt sallad på macken på Autorouten.

Tidig morgon i väntan på avfärd till flygplatsen. Täcke och lilla sjöljungfrun på film.
Kom väl hem till pappa och Sickan!