fredag 5 juli 2019

Äntligen sjön

Det var härligt att få komma till sjön i dag och få bada. Temperaturen i vattnet var
+ 24 grader, vilket passar en badkruka som jag. Yngsta dottern är värre kruka än jag och gnällde ljudligt över att det var kallt och vände tillbaka till sin madrass under trädet.

Utmärkt ställe att ligga och läsa på. Perfekt under trädet.
Jag inhandlade en badtermometer i affären i går som jag tänkte ge till min syster att ha i poolen, men den var så bra att ha med sig till badet att jag nog behåller den själv. Dessutom är den väldigt söt.

+ 24 i vattnet och just idag ca +30 under trädet.
Det är alltid en massa kul att studera på sådana här badplatser. Folk kommer med än det ena och än det andra som ska fällas upp, pumpas eller på ett eller annat sätt monteras. Det är baddjur stora som mindre båtar, solstolar á la terass och kylboxar liknande mindre kylskåp. Jag noterade också några mogna män i 80 års åldern som idkade solbad på ett väldigt speciellt vis. De låg helt utslagna på marken, en upp och ner för att få solen på rätt håll och en på motsatt håll. Helt oberoende av varandra snurrade de runt enligt ett tidsschema, ca var 5 minut bytte de från rygg till sida till mage och till andra sidan. Hade man haft ett roterande grillspett kunda man trätt upp dem på det och roterat. Vi kunde knappast ta ögonen i från dem. När de hade sidan upp mot solen passade de dessutom på att sola armhålan.

Titta riktigt noga så ser ni två män utsträkta på marken
Gårdagskvällen blev mysig. Dottern fick välja dryck och då blev det förstås champagne. Till champagnen blev det pasta med citronmarinerade räkor. Gott! Att tända grillen är fortfarande inte att tänka på.

Champagne och jordgubbar
Dottern hade dukat fint med papptallrikar, vilket fick mannen att grymta. Måste vi äta på sådana här? pastasåsen åker ju ut på duken! Han hade en poäng där och i dag fick jag stoppa duken i tvättmaskinen, full med god pastasås. Dottern somnade gott i sin säng i den svala caven. Där är det svalt och mörkt. Hon sov sig nästan förbi frukosten och det behövdes väckning av pappan för att vakna. Själv var jag uppe med tuppen och promenerade i den svala morgonen. Jag t.o.m gick ut med bettskenan kvar i munnen och fick vända tillbaka, hahah.

Vacker morgon


Nu är hela byn fylld med folk och i kväll är det Marche Nocturne som ibland är helt ok, men i fjol var den fullkomligt misslyckad, vilket berodde på fotbolls VM. I kväll kan det bara bli bättre. Det är minst 25 pilgrimer som är på vandringstur och övernattar på slottet, många familjemedlemmar som kommer hem till byn när skolorna slutat och det blir sommarfest ibyn och så vi "sommargäster". Så det kan nog bli lite vimmel i kväll. Dessutom är det live musik på Bistron i kväll.
Vi får väl se om byn kan leverera? Jag ser i alla fall framemot festen i morgon då det serveras Paella till 170 personer och därefter blir det dans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar