måndag 22 juli 2019

Måndagen blev vilodag

Om söndagen var en dag fylld med aktiviteter som städning och tvättning blev måndagen en dag helt utan några plikter. Det blev en maskin tvätt, upphängd och torr medan man tittar på. Jag hann inte ner i trädgården för att mana på mannen i hans trädgårdsarbete utan han avslutade med att klippa blåregnet innan jag hann dela ut nya uppgifter. Där tog den aktiviteten slut.
Det är en väldigt varm dag och temperturen är uppe och nosar på 36, 37 grader i skuggan. Vi inklusive katten har mest liknat strandade valar i varsin solstol med varsin bok framför ansiktet. Förutom katten då som legat med slutna ögon och drömt något om möss eller ny smak på torrisarna.

Dagens aktivitet, vila


Äntligen har jag lyckats läsa mig igenom Anna Fredrikssons senaste bok om Pensionat Pomona. Det har tagit mig 10 dagar att läsa boken. Det har varit fokus på annat. Mycket roligare att leka med barnbarnet än att läsa bok.

Andra delen om Pensionat Pomona. Rekommenderas varmt


Efter god lunch i trädgården började klockan närma sig eftermiddag och vi hann även med en fika innan vi tog oss till tippen med trädgårdsavfall och en del annat som jag rensat ut i går. Tippen ligger väldigt nära vilket är tacksamt med allt som behöver avyttras. Kläderna som jag sorterat ut hoppas jag hitta någon återvinningscontainer för istället för att slänga. Kanske någon behöver något som jag inte längre behöver.

Mannen på tippen med slottet i bakgrunden
Man ska ju inte klaga, men nog är det tur att dottern och barnbarnet återvänt till Sverige för nu är det kroppstemperatur i luften och på gränsen till vad som är behagligt. Vi noterar varje vindpust som far genom trädgården, -åh en pust!
I morgon åker vi till medelhavet och Cassis. Ska bli spännande att se hur varmt det är i havet. I bland är det iskallt och ibland varmt och skönt. Allt beroende på vindar och strömmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar