torsdag 25 juli 2019

Testat hundlarmet

I dag fick jag anledning att testa hundlarmet. Under min morgon runda fick jag helt plötsligt möte med en lös bulldog. Jag tror i och för sig inte att den ville mig något illa, men när den rusar mot mig och inte stannar på min befallning då testade jag larmet. Det fungerade och hunden backade, men gav sig inte utan tog sats för att ännu en gång hoppa på mig. Då använde jag det en gång till och hunden gav upp och lommade surt i väg.

Stick i väg din dumma hund!
Kvällen var varm även i går och natten ännu varmare. Hur man än placerar fläkten är det ändå 26 grader i sovrummet. Det är ju omöjligt att få det svalare än temperaturen utomhus. Kvällarna i trädgården är härliga, men först när solen gått ner och morgnarna är okej även om det redan är varmt vid morgonens promenad.

Svalt rosévin att avnjutas till maten

Goda grillspett med klyftpotatis och till det sallad och söt, mogen melon och vit nektarin.
Mannen fick något slags aktivitetsryck efter maten och började placera om våra stenar i trädgården. Kanske är det värmen.

Vad händer?
Vi hade många planer innan vi kom hit och en av dem var att flytta stenarna, men inga av våra planer har blivit av. Man kan inte måla eller utföra något annat ansträngade på grund av den 38 gradiga värmen. Så här är det nästan alltid. Alla planer är kvar på "att göra listan" av olika anledningar. Vi har fått vårt tillstånd att bygga terass, tror vi i alla fall, men ännu ingen devis. Någon byggmästare har vi inte sett till, men vad är nytt? Det gör inget. Euron är tråkig i förhållande till svenska kronan och terassen kostsam.
Just nu kom det ett par förbi och frågade mig om det gick att köpa glass i byn (på franska) och jag svarade på franska att Bistron fanns runt hörnet men att jag inte visste om det finns glass (också på franska). - Herregud stannar jag här längre och sitter här på bänken mitt i byn kanske jag snart kan prata hjälplig franska. Just nu känns arbetet hemma väldigt långt borta och mail, lösenord och omorganisation känns otroligt overkligt och avlägset. Kanske stannar jag här! Eller så kommer jag hem med massor av energi och är sjukt störig.

Stackarn gick ett tråkigt öde till mötes


Katten har också fått värmeslag och ägnar sig åt att jag små svalor på kvällarna. Den här lille trodde vi att vi räddat, men i morse låg den död i trädgården. Det är den andra fågelungen denna vecka som hon kommer för att stolt visa upp och sedan tar kål på. Katten har nog ett trauma eftersom igelkotten envisas med att bo kvar. Den kommer ut från en av våra källare varje kväll när mörkret sänkts sig och Mystique gillar inte alls att behöva bjuda denna taggiga varelse på torrisar.

Samma dam flyter i sin båt varje dag.

 I dag åkte vi till sjön för att bada och det var härligt att ligga under träden i skuggan och med jämna mellanrum svalka sig i vattnet. Allt är sig likt vid sjön, samma dam i samma gummibåt som guppar runt på vattnet medan hennes man är placerad i en solstol under samma träd. Jag hann läsa ut ännu en bok, Mari Ljungstedts deckare från Gotland, "Jag ser dig" var lättläst och spännande. Ännu en bok att rekommendera.
Det blir nog sjön i morgon igen. Det är för varmt för andra aktiviteter. De som vet säger att vädret ska kulminera i dag och att det ska vända i morgon och vi hoppas fortfarande på att få höra åska dundra över våra huvud och regnet smattra på vårt tak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar