lördag 27 juli 2019

Det närmar sig

Nu närmar sig de mörka molnen över himlen och vi hoppas alla på ett rejält brak. Än så länge tycker jag det är ganska mesigt och inte alls som väntat, men det kanske kommer mera. Man hör åskan mullra över bergen, men regnet som föll och faller just nu medan jag sitter under platanen blöter knappt ner ytan på asfalten.

Ser hotfullt ut redan på morgonen
Vi åkte på marknad i Aups. Lite mindre folk denna lördag och inte lika varmt som vid förra besöket. Inhandlade inte så värst mycket, oliver, paella och lite tomater.

Alltid mysigt i Aups



Här kan man handla ordentliga sybehörsgrejor, vilket är en bristvara hemma i Sverige

 Åskan och regnet drog in innan vi hann fika och folk flydde hals över huvud. Vi hann in i bilen och klarade oss utan att drabbas av det värsta regnet. Mina inköpta croissanter fick sparas till ett senare tillfälle med kaffe, vilket skulle visa sig bli i vårt kök och ungefär för en liten stund sedan ( 16.30). Kanske i senaste laget för eftermiddagskaffe, men i dag har allt varit oorganiserat och oplanerat. Vi har åkt från det ena stället till nästa och hem i mellan för att äta lunch. Något röriga!

Folk springer till sina bilar



Olivpress i Tavernes


Innan vi kom till Aups stannade vi i Tavernes och besökte deras kvarn som pressar oliver till väldigt god och smakrik olivolja. Vi har aldrig varit där tidigare och ville passa på att ta oss en titt och även inhandla några flaskor. Äldsta dotterns favorit olja. Även Varages har en god olivolja som kan inhandlas vid torget mitt i byn. Affären i Varages är lite mer tillrätta lagd för försäljning medan försäljningen i Tavernes består av en trähylla med olika flaskor av olivolja på. Charmigt, gubbarna som sålde olivolja var väldigt roliga och tyckte vi var lite konstiga som inte ville smaka. Bara handla.
Under min morgonrunda i dag passade jag på att städa lite i byn. Vägen ner mot fontänen som leder ut ur byn är lite väl skräpig för min smak och det har retat mig länge. Nu plockade jag upp plast, burkar och flaskor och placerade allt i en kass vid fontänen. I går släpade jag fram en träpall från diket och en stor bräda. Allt är nu placerat vid byns fina fontän och jag har lagt in en order till Madame att kommunkillen ska hämta skräpet. Hoppas jag hinner se det försvinna innan jag åker hem. Tveksamt!

Insats under morgonrundan
Den svenska flaggan dök upp bland buskarna i diket. Har säkert blåst i väg från något flaggspel efter någon festlighet i byn. Konstigt att just jag skulle hitta den.
En av våra oplanerade utfärder i dag efter lunch blev till St. Maximin för att hitta grillbricket ( vilka dock inte behövs just nu eftersom det regnar). Vi tog vägen via Rians för att köpa vin från Pigoudet i fruktaffären. - Ja, sånt säljs på konstiga ställen här. Efter Rians tog vi vägen över Ollieres för att köpa rosévin till oss själv och till beställning från Mamma. Vi lyckades både inhandla och betala även om det var svårt med uppkopplingen på grund av att åskan gjort internet svårt att nå, men till slut lyckds vi betala och for i väg mot St. Max. Här öste regnet ner och för första gången på denna semester satt jag frivilligt kvar i bilen.


Jakt på grillbricketter

När vi lämnade byn sken solen och jag övar på att på franskt vis hänga ut med armen genom fönstret i bilen Jag tror inte jag är skapt för att ha min arm i den ställningen någon längre tid och förstår inte riktigt hur det går till. Köper de bil efter arm eller är det någon vinkel man ska öva på för att armen ska hänga nonchalant ut genom fönstret?


Jag tränar på fransmännens åkstil.
På denna oplanerade och oorganiserade dag hann vi besöka Tavernes, Aups och Regusse, vilket jag glömt att nämna tidigare. Vi for dit för att köpa vin på Hyper U. Bedrövligt utbud. Hem för lunch och sedan i väg till Rians, Olliéres, St.Maximin och hem igen med både briketter och vin. Vädret under dagen har skiftat från by till by. Sol, åska och regn i en salig blandning, men just nu njuter vi i ett St. Martin där temperaturen är 19 grader, ett lätt regn faller och åskan mullrar i bakgrunden.
Vi sitter inomhus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar