onsdag 24 juli 2019

Värmen består

Det känns inte som någon avmattning när det gäller värmeböljan som alla fortsättningsvis pratar om. När jag startade min promenad i morse var det + 26 grader och det har varit den varmaste natten sedan jag anlände för 3 veckor sedan. Mannen stängde vid ett tillfälle av fläkten i sovrummet under morgontimmarna, men jag fick snart fart på den igen. Det går inte att sova utan de behagliga luftströmmar som fläkten skapar genom sovrummet. Även om de inte svalkar så är ändå känslan av att den gör det betydelsefull. Den något svalare utomhus luften som passerar in genom fönstret sprider sig i sovrummet och gör sömnen dräglig.


Olivlunden är som vanligt vacker även denna morgon
Jag for ensam till marknaden i St. Maximin för att inhandla en ny klänning med ett annat mönster än den som är identisk med amerikanskans. Det kändes skönt att få åka ensam och besöka marknaden, få kolla på allt och strosa runt. Antagligen gör värmen att folk inte orkar besöka marknaden för det var väldigt behagligt och inte trångt och bökigt som det brukar.

Tunt med marknadsbesökare i dag
Jag strosade runt en stund, men gav mig ganska snart i väg tillbaka till parkeringen på Hyper U där jag placerat bilen under deras anskrämliga parkeringsbyggnad, men just i dag var även jag tacksam för den skugga som den gav och får väl medge att jag var glad för byggnaden just i dag.

I år har klädförsäljarna snöat in på samma mönster på klänningarna och de finns att köpa i olika modeller och färger på alla marknader. 
Innan jag åkte hem igen hann jag självklart inom barnklädesaffären vid Hyper U och fyndade lite till barnbarnet på deras REA. Väl tillbaka i byn var jag nöjd med min  utfärd och speciellt bilfärden på de kurviga vägarna genom skogen. Jäklar vad fransmännen kör knepigt och inte verkar det ha blivit bättre sedan jag senast tog upp ämnet, men är fortsatt förundrad över hur de tar kurvorna. Utan sikt genom kurvorna hoppas de nog på änglavakt när de kör på fel sida och får möte. Själv sitter man bakom ratten med öppen mun och undrar om de spelar rysk roulette med livet som insats. Det är bara att försöka kasta sig ut i terrängen utanför sin egen väghalva och hoppas på  jämt underlag. Tjolahopp!

Mannen har under tiden jag varit borta fått massor av energi och fortsatt med trädgårdsarbete och klippt både blåregnet och våra olivträd. Vi fick hjälp att forsla i väg allt till tippen + våra gamla solstolar från slutet av 90-talet. Skönt att slippa fylla bilen med skräp.
Förutom lunch, fika och tvätt har vi ägnat dagen åt att läsa. Nu sitter vi här utanför Mairiet och räknar vindpustarna och tror kanske att om vi har tur kan det bli åska. Bara vi hinner grilla våra grillspett innan, men oddsen för åska och regn verkar vara dåliga enligt Meteo France.

Färdig med Hannahs bok. Startat med Maris
 -Åh, en vindpust !! - Åh, en till! Detta bådar gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar