lördag 6 juli 2019

Nu är jag med hundlarm


När amerikanskan anländer blir det alltid en massa roliga gåvor till alla och denna gång på förekommen anledning fick jag ett larm som ska skrämma bort ilskna hundar som attackerar svenska kvinnor som promenerar ensamma om morgnarna. För en tid sedan blev en kvinna överfallen och svårt biten av lösa hundar vid promenad.


Hundlarm
Tyvärr hade jag inte larmet med mig i morse eftersom jag var osäker på hur det fungerar och vad händer då? En stor svart lurvig lös hund står vid kanten av vägen och morrar. Dess ägare som promenerar framför mig fortsätter bara i väg och där står jag blickstilla och funderar på hur jag ska kunna slå den i huvudet med något, fungerar min vattenflaska? Varje nytt steg jag försöker ta så morrar hunden och jag väljer att gå tillbaka en bit och vänta. Kanske den lyder sin visslande matte och försvinner hem. Efter en stund vågar jag mig på att promenera vidare och möter istället byns söta små bäande lamm. De är så gulliga och vilsamma att titta på.



Sötnosar

I dag blev det bad i sjön igen. Vi var där tidigt på förmiddagen för att ha lite lugn och ro för att slappa under träden och läsa. Nu blir det ju inte så mycket läst för enligt dottern pratar jag för mycket och har för mycket att kolla på hela tiden. I dag var det karate träning. Vid 3-tiden invaderas stranden av folk och det är fullt kaos med alla uppblåsbara djur, kylväskor och solstolar. Då åker vi hem.


Hej, hej från provence




Karateträning
Det var härliga bad i ett ljummet vatten. Systern smsade och meddelade att deras pool i Langedouc hade just nu en temperatur av +32, men herregud är det ett jättebadkar. Släng i några isklampar. Vi åker dit på måndag och vi får väl se hur det känns att bada i sådant varmt vatten, svalkande? Barnbarnet kommer gilla det och nu har vi utökat flytgrejorna till poolen med en krokodil.


Kväll över dalen
Kvällarna är fantastiska och man njuter i kvällningen i trädgården. Här behövs ingen poncho i cashmere när man äter utomhus. Undrar om jag behöver ta med den till Langedouc. - Nä, tror jag struntar i den. Det blir bikini och klänning.


Middag i trädgården
Nu vankas det snart paella och sen disco. I morgon blir det bad igen. Just nu är det rejält varmt, +32 och klockan är 20.00. Dags att duscha och fixa till sig. Festen börjar egentligen nu, men aldrig någonsin när vi som svenskar anlänt vid utsatt tid har något varit i närheten av färdigt. Nu kom dottern för att ta en macka. Hon vet att ingen får mat förrän tidigast 22 och då är allas blodsocker på låg nivå.

2 kommentarer:

  1. Synd du inte var hemma i helgen, Pillowtalk hade stor cashmereREA.Ha det så varmt och skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, men jag har redan en poncho. Man kan ha fler i ponchos i andra färger. Just nu behövs ingen värmande poncho.

      Radera