fredag 26 juli 2019

Värmen har kulminerat

Vacker vy från min morgonpromenad

I dag är temperaturen något lägre än föregående dagar och jag tror vi alla är nöjda med att det vänt. I går kväll var ytterligare en varm kväll och måltiderna intas senare och senare. Vi startade att äta vid 21-tiden och jag hörde grannen äta vid 22-tiden. Alla försöker anpassa sig efter temperaturen. Natten var något bättre och i natt ser jag framemot en ännu svalare natt. Just nu blåser det också vilket underlättar. I morgon lovar det 25 grader, åska och regn. Vi får väl se!

Finns många bra sätt att svalka sig med i hettan. Välkyld champagne tillsammans med solmogna fikon och lite chips. Bra kombo för att rätta till elektrolyterna!

Här är vår senaste inneboende. Igelkotten Taggis.
Förstår inte var alla djur kommer ifrån som flyttar in i vår trädgård. Det är katten Mystique vars föräldrar utan att lämna något meddelanda bara har åkt i väg och tydligen förlitar sig på oss som grannar. Det är kaninen "Lappe Latte Lurv" som helt plötsligt bodde i samma källare där nu igelkotten flyttat in. Kaninen kom från ett trasigt hem och hade förmodligen blivit utsläppt. Den fanns kvar hos oss under flera av våra semestrar och bodde i källaren. Senare flyttade den till lekplatsen, men sen gick den ett okänt öde tillmötes. Familjen råtta har också bott i vår källare och livnärt sig av fikon från fikonträdet, men den familjen utrotades och var inte önskvärd.

Sjön
 I dag blev det bad i sjön igen, men i dag kände jag mig rastlös och trött på både sjön och samma människor som är där varje dag. I dag var det dessutom väldigt mycket folk och extra stökigt. Jag är även trött på lösa badande hundar, hundbajs och insekter. När jag skulle klä på mig hittade jag en stor spindel i min BH. Då hoppade jag högt, viftade och skrek. Kände mig som yngsta dottern. Jag fick bort den men synade resten av kläderna noga. Egentligen var spindeln bara en fjollig släkting till en långben och jag överdrev min reaktion. I går hade jag hängt min bikini på tork i vårt olivträd i trädgården och blev lika förvånad som i dag då jag hittade en stor grön gräshoppa i mina bikinibyxor. Inga fler djur varken i trädgården eller i BH:n, tack!
Vi lämnade badet något tidigare än i går och åkte hem för att istället placera oss i varsin solstol med tilltugg, panaché och min nya bok. Kristna Ohlsson skriver bra böcker och jag gillar huvudpersonen Martin Benner. Hennes nyaste bok lovar gott.

Skönt i trädgården
Det blir för lite steg nu när min bäste sparringparten, barnbarnet åkt hem. Han var ju riktigt bra på att rasta mormor och nu börjar det bli varning för slöhet och för lite rörelse. Jag hoppas på lägre temperatur och lite mer aktivitet. Det är bara systern och svågern som är ute och vandrar i flera timmar när temperaturen är över +30 grader utan hyvudbonad. Då räcker det inte med chips och champagne för att rätta till elektrolytbalansen. Det krävs även öl.
Jag har hört rykten om att vår natt temperatur på +26 inte är högst i Europa utan nu har Viken och Valborgs guda tangerat + 33 grader i sovrummen. Det förvånar mig inte i de husen. Det blir till att anamma de sydlänska sättet med nerdraget och stängt hela dagen och sedan blir det fläkt och öppet fönster när solen gått ner. Prova gärna vårt recept på svalka. Champagne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar