tisdag 30 juli 2019

Dags att rycka upp sig

I dag tänkte jag först inte blogga överhuvudtaget. Har knappast tagit ett endaste foto  eftersom det mest har varit fix, städ och tvätt inför avfärd på torsdag morgon. Det är ju i och för sig väldigt enkelt och bekvämt att tvätta här. Man stoppar i tvättmaskinen, hänger upp efter 1 timme och sedan är det torrt efter en halvtimma och dags att bädda.
Nytvättade lakan i natt igen och normal temperatur i sovrummet. Även fläkten är undanplockad och de två senaste nätterna har jag t.o.m äntligen kunnat ha på mig nattlinne. Jag är en kvinna som gillar nattkläder medan maken inte har en tråd på kroppen. Vi är alla olika och efter alla år tillsammans är alla kommentarer överflödiga.
Klockan i byns klocktorn var ur funktion i går och därför hade jag noll koll i morse när jag vaknade, vilket skulle visa sig att jag kom ut på promenad tidigare än vanligt. - Ja, det kan ju kvitta eftersom inget speciellt roande stod på dagens schema. Plocka ihop och avsluta semestern är mest deprimerande även om det ska bli kul att komma hem till Viken ett tag. Lika bra att få det gjort så fort som möjligt.

Mot tippen
När vi samlat ihop allt som vi inte anser oss behöva spara längre för att den där gången som ett behov finns ska dyka upp så visar det sig att just i dag har tippen stängt. Påsarna hamnade i alla fall i bilen och där får de stanna tills vi hittar en tipp som är öppen. Öppet tiderna är inte helt enkla att förstå sig på. Men i morgon blir det bad vid sjön och hitills har tippen i Montmeyan varit öppen varje gång vi passerat så vi hoppas på tur i morgon.
Jag har motvilligt tömt alla mina krukor på mina fina blommor och donerat dem till byns tomma tradiga blomsterlådor. Frågan är bara hur länge de får leva. Att vattna verkar vara ett uppdrag som är svårt att utföra för de som arbetar för kommunen. Lever de veckan ut är jag glad.

Blommor till byn!

Mina fina blommor donerade till byn
Jag har fortfarande en blomma kvar i trädgården, en jättefin Hibiscus som tyvärr tappade alla blommor efter att jag planterat den i en ny kruka. Nu ser jag en knopp, men om den inte slår ut i morgon så kommer jag inte att få se den blomma. Det var exakt likadant i fjol, men nu kommer Madame att kunna ha glädje av en blommande Hibiscus på sin terass under lång tid under resten av sommaren.

En synlig knopp och det är allt jag kunnat skönja av en förväntad blomsterprakt.
Trädgården har också fått sin beskärda del av dagens städ och fix. Träd och buskar har klippts och bundits upp för att de ska trivas. Ännu en säck med trädgårdsavfall att ta med till tippen i morgon.

Mannen sköter olivträden med omsorg
Allting är lite segt i dag. Att försöka prata i mobilen funkar knappast man hör bara vartannat ord, internet är trögt och själv är jag rätt låg. När jag inte farit runt och städat, klippt buskar, planterat, dammsugit eller tvättat duschen så har jag strandat i solstolen med en ny bok. Jag började på en i går kväll, men blev så trött på bakfulla poliser som kräks och mår dåligt att jag slog ihop boken och tog en ny. - Nä då är lite kärlek och feelgodd bättre för mitt mood. Nu väntar en sista grillkväll i trädgården och mannen är på gång med grillen. Det blir olika korvar med potatismos. Mannen rynkade på näsan åt mitt förslag, men jag stod på mig. Potatismos blir toppen med god korv och ett svalt rosévin till. Dags att avsluta.

I väntan på mat

2 kommentarer:

  1. Hu, känner igen sistadagensyndromet. Inte kul. Men ni kör bil till Sverige? Stoppa in hibiskusen i bilen vetja ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vilket tips, men då får nog mannen slag.Den är bortadopterad till Madame och hon har lovat försöka övervintra den. Sistadagensyndromet är skit!

      Radera