måndag 22 juli 2019

Jag som hade sett framemot pizza festen


Efter hemkomst från flygplatsen och Nice fick jag känningar av en tradig magbacill som tagit sig in i mitt system och bråkade med mina tarmar. Jag kände mig ganska eländig och inte blev det bättre av att jag ganska snabbt insåg att jag inte kommer att kunna delta på någon pizzafest. Bara tanken på pizza fick mina tarmar att kvida.
Jag placerade mig i soffan med fleecemorgonrock på eftersom jag fick frossa och frös. Ryktet spred sig snabbt i byn att jag var dålig och vips dök den snälla "Lille-Lott" (omdöpt av barnbarnet) upp med Imodium. - Tag 2 stycken så ska du se att du snart mår bättre. Man gör ju som man blir tillsagd av sjukhuspersonal och när alla de andra stegade i väg uppför backen till festligheterna på slottsgården lade jag mig för att vila på soffan. Vid den tidpunkten var jag fullt övertygad om att det var kört med pizzafest, men efter 1 timme kände jag mig okej och efter ytterligare en stund for jag upp ur soffan, duschade och slängde på mig en klänning. Mot pizzafest!
Eftersom klockan närmade sig 10 på kvällen tänkte jag att de var i full gång med att äta, men ack nej. Jag kom väldigt lägligt till att alla skulle ta plats för att börja äta.

Vacker festmiljö



Fransk speciell dansvariant i fyrkant
På varje fransk festlighet i byn dansas det någon slags fyrkantsdans som alla verkar kunna stegen till om man är fransk. Vi andra försöker hänga med efter bästa förmåga, men värst är när man själv hamnar främst i fyrkanten och inte har någon att snegla på. Då blir stegen inte alls i fas med alla andra utan man hamnar oftast helt fel och dessutom ibland på helt fel håll. Stegen är helt ologiska för min hjärna. Det är hoppsa steg och dutt hit och dutt dit med foten och knepiga vändningar. Män och kvinnor, unga som gamla verkar ha denna dans med modersmjölken.



Tomma pizzakartonger

Efter att alla intagit sina pizzabitar ser sopberget ut enligt ovan. Det är drivor med pizzakartonger utanför den lilla pizzabilen som bakar pizzorna. I år fick vi min favoritpizza, anchoid. Jag gillar verkligen sardeller på pizza och dessutom slipper man all ost. Jag lyckades trycka ner 3 bitar pizza utan eftertanke vilket kanske inte var det bästa för en mage som precis varit i uppror. Det blev ingen sen kväll för min del och inte mycket dans heller. Sov gott innan 12.


Vissa drack direkt ur plastbringaren!
Pizzorna intas tillsammans med vin och vatten och vissa överdrev intaget av vin och drack direkt ur bringaren. Kanske inte det bästa bordsskicket, men så är ju det gänget också från "fiendebyn". "Fiendebyn är närmsta grannbyn och den by som vår by delar skola med. Ingenting är annorlunda här än hemma. Hemma i vår skola kallas vi från Viken Vikenråttor och de som kommer från Höganäs är Gruvungar, men det är nog inte så allvarligt som de låter. Förutom att de från "fiendebyn" är banditer enligt osäker källa (hahaha).

I min iver att komma i väg till pizzafesten tog jag på mig första bästa klänning i garderoben. Hade inte en tanke på att stämma av i förväg med amerikanskan. - Ja och så blev det som det blev. Där stod vi helt plötsligt i likadana klänningar och såg dötöntiga ut.  Vissa saker är bara att gilla. Vi och fler med oss skrattade gott. Amerikanskans granne har svårt att skilja oss åt i vanliga fall och vet inte riktigt vem som är vem och i kväll trodde han nog att han såg dubbelt. Han frågade t.o.m Madame dagen efter om vi hade haft likadana klänningar och hon svarade nej eftersom hon inte visste. Stackarn han sitter väl fortfarande och undrar om det är dags att sluta med whiskey.



Fånigt, men man överlever.

Efter morgonpromenad brukar det bli ett kort stopp på hemvägen hos madame och så även denna morgon. Jag hann knappt sätta mig på stolen innan det delades ut uppdrag. - Ta en djup tallrik och gå ut och plocka fikon! Det är bara att anta uppgiften och börja plocka. Det lilla fikonträdet utanför hennes hus har för första gången nedkommit med ett antal fina härligt mogna fikon. När Madames skål var fylld och levererad kunde jag inte låta bli att passera trädet och fylla tröjan med ett antal solmogna fikon.


Solmogna fikon



Perfekt till kvällens getost
Fikonen avnjöts tillsammans med en god getost i goda vänners lag. Det är en riktig delikatess att få färska fikon direkt från trädet.

Livskvalitet är att få sitta i trädgården en ljummen kväll och avnjuta egenhändigt plockade fikon med trevligt sällskap


Annars gick hela söndagen åt till att städa, tvätta och fixa. Jag hade sådan energi efter att ha återhämtat mig från magbacillen att jag städade hela huset från övervåning till caven (lägenheten i källaren). Rensade bland kläder och sorterade ut saker till tippen. Hela caven fick en ordentlig genomgång. Alla mattor ut, varenda kakelplatta är putsad och golvet är dammsugit och skurat. När jag var färdig med all tvätt och städning tog jag tag i trädgården. Rensade, klippte och planterade alla blommor jag fått ta över efter amerikanskan som är på väg hem. Jag startade projekt "städ" vid 11 och avslutade med en dusch vid halv 7. Mannen tyckte jag var döstörig och tröttsam. Han servade dock med god lunch och fika, men ägnade sig mest åt läsning.

Tvätt och trädgårdsarbete. Allt på en gång
Just nu tittade jag ut i trädgården och får se mannen klippa blåregnet. Helt plötsligt har han fått energi och vaknat upp ur dvalan. Bra jobbat!

Titta noga. Mannens huvud sticker upp mitt i bilden
Bäst jag avslutar detta inlägg och tar mig ner i trädgården för att skapa fler uppgifter som kan utföras innan energin hos mannen avtar. På agendan i dag har vi inget mer än ett besök på tippen, vilken ligger 500 m från byn. - Ja och så måste vi som vanligt handla mat. Mot trädgården!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar