söndag 28 juli 2019

Är det höst?


Höstlikt
När jag vaknade efter en småkylig natt och tittade ut undrade jag - Är det höst? Det var 14 grader och krävdes mer än en vanlig T-shirt. Fram med Lundhags tröjan och när jag passerat olivlunden och svängde ut på den större vägen nedanfär byn stoppade jag in händerna i tröjärmarna. Här var det rejält blåsigt och kyligt. Stor kontrast till gårdagens morgontemperatur på 26 grader. Kanske något mitt i mellan hade varit bra, men man blir väl aldrig nöjd. I går kväll kom så äntligen regnet och vi blev tvugna att sitta inne i köket med tända ljus och äta middag. Det kändes väldigt mysigt och faktiskt ganska skönt.


Mat inomhus
Det skulle även om vädret inte var det bästa grillas. Kycklingspett, ris och currysås stod på menyn. Till detta en enkel tomatsallad med basilika, färsk lök och oliver. Till efterätt blev det chokladmousse med färska nektariner och aprikoser. Det går ingen nöd på oss.

Enkel tomatsallad
Mannen fick sköta grillen och skula under balkongen när regnet tilltog medan jag fick ansvar för både riskok och currysås.


Mannen sköter grillen



Currysås

I dag har det varit knepigt väder med kraftig blåst och solen tittade inte fram förrän efter lunch. I stället för bad eller utflykt blev det tvätt av gardiner och sofföverdrag. Vi hann också med att sortera ut en del gamla saker som vi sparat i fall att de skulle komma till användning någon gång. Den gången har inte kommit och nu valde vi tippen. Jag åkte i väg med utsorterade kläder till Varages där det finns en insamlingscontainer och samtidigt köpte jag lite pizza i byns bageri till lunch.

Strykning av gardin
Vi hjälptes åt att stryka de nytvättade gardinerna och vad fräscht det blev när de åter var på plats. Det är nog dags att byta ut det gamla ojordade strykjärnet inköpt på loppis i Lerberget för ett 10-tal antal år sedan. Inte helt ok att stryka med. Efter allt sorterande, tvättande och fixande placerade jag mig i solstolen bakom muren i trädgården. Vid varje vindstöt är man rädd att grannens stora krukor ska fara ner i huvudet och ta kål på en. Vi hade tur både jag och katten överlevde stunden med bok i lä bakom muren.


Kraftig vind

Det syns dåligt på bilden, men det blåser kraftigt i fikonträdet. Efter paus med bok och katt i knäet i trädgården var det dags att gå på aperetif. Vi och Halmstadparet fixade aperetif hos Madame där vi bjöd på tilltugg och vin. Vinden hade lagt sig lite, men vi fick allt hålla i både vinglas och snacks för att det inte skulle fara i väg i blåsten. Ingen riktigt bra kväll för mys i solnedgången. - Nä det blir till att äta inomhus i skenet av stearinljus ännu en kväll. Det blir en sen middag och vi har gjort det enkelt för oss och inhandlat färdig lagad paella. Jag är väldigt glad för paella och ser framemot en god middag.

Tilltugg till aperetif hos Madame
I morgon förväntar jag mig att ordningen på vädret är tillbaka och värmen med den. Det blir nog bad någonstans. Min önskan och förhoppning är Medelhavet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar