onsdag 3 juli 2019

Vi väntar på att mullret ska ge oss regn och åska


På väg hem från St. Maximin ser vi molnen byggas upp över dalen och hoppas på att det ska ge utdelning med åska och regn. Värmen är inte helt förskräcklig, bara nästan. Det är varmt, men inte ovanligt varmt för juli, +36 i skuggan i St. Maximin och något mindre uppe i byn. Alla har väntat och väntat på att urladdningen ska komma.
Åskmolnen bygger upp förväntan
Fortfarande på eftermiddagen väntar vi, men ovädret verkar bara dra runt oss hela tiden. Vi sitter dock inne och äter lunch eftersom jag glömde fälla upp parasollen på morgonen och då blir hela trädgården uppvärmd. Det är svalare inomhus, men känns obekvämt att sitta inne.

Muller, muller och muller

Just i denna minut när jag lyckats ladda ner alla mina bilder till dagens blogg så brakar det lös. Vinden tog i och det började falla stora droppar och kabom så är åskan över oss. Äntligen, vilken befrielse. Nu är vädret som när jag lämnade Viken i går morse. Jag släpade hukande min trolleybag på vägen till busshållplatsen. Det blåste kuling och regnet drog in samtidigt som jag nådde busskuren. Vart tog vår härliga svenska sommar vägen.

Busshållplatsen i Viken


Jag jobbade halva dagen i går och gav mig i väg mot Kastrup i god tid innan take off. Att jag var speciellt effektiv är nog att ta i. Jag hade inte den bästa fokus, men fixade lite smått och gott. Skickade mail, kopplade om telefonen och pratade med personalen om ditt och datt. Tog tåget och nådde Kastrup i god tid för att kunna spatsera runt och kolla på allt från smink, kläder och duplo. Kastrup har verkligen blivit en av de trevligaste flygplatser att tillbringa lite dötid på innan avresa. Många nya roliga butiker och flera trevliga restauranger. Jag hann dock aldrig sätta mig ner och ta det där glaset vin som jag sade till äldsta dottern när hon tröttnat på alla mina sms med bilder på allt från ögonskugga till läppglans. Det var för mycket kul att kolla på. Jag ville ju köpa något roligt smink till döttrarna, men de ville inte ha!
- Va? inte ha? man blir ju så sugen att handla det ena efter det andra men själv vet jag inte vad jag skulle behöva. Dessutom är jag dålig på att använda grejorna bättre om döttrarna hade önskat sig något. Nu sparade jag en del av sminkpengarna och begav mig snabbt till legoaffären i stället, vilket paradis för barn. Hur mycket roliga saker som helst. Jag fastande för en U-båt i duplo. Den kan väl barnbarnet ha i systerns pool.
Legoaffären på Kastrup, ett paradis för barn
Denna gång flög jag med SAS och deras nya linje Kastrup - Marseille. En perfekt tur på 2 timmar och 20 minuter. Lite orolig blev man dock när kaptenen börjar med att be oss spänna fast oss ordentligt eftersom resan kommer att börja med rejäl turbulens på grund av den kraftiga vinden och därefter ska vi ta en omväg förbi Zurich eftersom det är kraftigt åskoväder där. Allt gick jättebra och man märkte inte det minsta av något oväder någonstans. Vi landade perfekt i Marseill på utsatt tid och samtidigt som vi satte hjulen i plattan läste jag mina sista rader i boken Mellan himmel och hav skriven av Anna Fredriksson. Den är verkligen en bok att rekommendera till alla er som gillar familjerelationer och feelgood. Jag sträckläste nästan och hade jag haft del 2 tillgänglig hade jag kastat mig över den, men den kommer med svågern nästa helg. Bara att vänta.
Jäklar nu slog åskan ner i byn och allt är becksvart, Hahaha. Det regnar isbollar som studsar på köksfönstret. Shit, nu rinner det in under dörren och jag som fortfarande är klädd i bikini fick uppdraget att gå ut och stänga luckorna för ytterdörren. Nu blev det en liten avstickare med nutidsuppdatering, men jag ska snart återvända till gårdagen.

Utsikt från ankomsthallen ut över Marseilles flygplats


Efter landning messade jag mannen direkt eftersom jag trodde han satt och väntade i ankomsthallen, men han meddelade snabbt att han satt fast i trafiken på motorvägen och det skulle ta en stund. Jag traskade ut i värmen med min väska för att möta honom vid infarten till termial 2. Vi möttes vid rondellen samtidigt, timing!
Trogen vän

Väl hemma i byn möttes jag direkt av Mystique. Hon kom mig tillmötes innan jag ens nått ytterdörren. En trogen kattkompis.
Jag hade önskat rökt lax och champagne vid ankomst, vilket det också blev. En fin kväll i trädgården med ganska behaglig temperatur. Nu åt vi ganska sent och tur var väl det. Gårdagen och även natten var varm.

Kall och god, men ej gratis


Mysigt i trädgården
Vaknade ganska tidigt och störde mig på fläkten som vi har i sovrummet. Den blåser rakt på en och det är inte skönt, men vad ska man göra när sovrummet är minst 27 grader varmt. Lika bra att gå upp och gå ut och promenera istället för att ligga här och störa sig. Morgonen var ljuvlig utomhus.
Efter frukost och lite annat fix åkte vi till St. Maximin för att dels besöka marknaden, men också för att köpa någon trälist som ska sitta på vårt fönstergaller i sovrummet som vi väntar på ska monteras. Så här är det alltid när något ska fixas. Det ska åkas i väg och letas olika delar till projekt och oftast kommer man hem tomhänt och så även denna gång. Hantverkaren kom på eftermiddagen och frågade om jag hittat någon list när jag svarade nej så sade han bara att han kan göra den i järn precis som resten av gallret. Bra idé svarade jag och undrade varför han inte sagt det från början. Vi får väl se om det blir montering i morgon. Det ska ske innan barnbarnet anländer för att förhindra att han trillar ut genom fönstret. Våra egna barn har ju inte trillat ut, men man blir nojig när man får barnbarn.


leta, leta och leta


Marknaden var lagom trevlig och det var ganska lugnt och lite folk. De flesta är väl vid badet eller sitter inomhus och kurar. Det var varmt, men inte värre än vanligt. Dock avstod vi fika och åkte hem istället.

Ja, nu sitter vi här med tända stearinljus och väntar på att åskan och regnet ska försvinna och det hade varit ganska bra om elen kom tillbaka. Vi hade planerat för att äta grillad kyckling med sallad i kväll och det blev ju en lyckoträff eftersom det ändå inte går att laga mat. Vid uppehåll ska jag ut och försöka få detta blogginlägg att ges ig i väg i cyberspacen. Vi får väl se om jag lyckas. I morgon, torsdag ser vi framemot att hämta yngsta dottern på flygplatsen och därefter blir det lunch i Aix en Provence.
Eftermiddag blev till kväll och vid tiotiden återfick vi strömmen. Det blir mer om gårdagens oväder vid nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar