onsdag 31 juli 2019

Semestern är ju inte slut, men

-Ja semestern är ju inte riktigt slut ännu, men vår tid i St. Martin är till ända i morgon. Då lämnar vi byn för färd hem mot Skåne och Viken. I morgon natt övernattar vi i Walldorf och förhoppningsvis kommer vi fram i tid så att man hinner med ett dopp i poolen på hotell Leonardo och en middag på den italienska restaurangen Riviera som ligger inne i centrum. Ett restaurang besök att längta till.

Pizza med god sallad till.

I dag avslutar vi med köpepizza. Enklast för alla och helt ok för mig. Det mesta är ihop plockat, men det finns varsin stol och ett bord kvar i trädgården och självklart några lyktor med stearinljus. I går när jag bloggat färdigt och kom in för att äta hade mannen ändrat på menyn. Klyftpotatis!!? Var tog potatismoset vägen? Besvikelsen var stor, men mannen vägrade att använda sina Amadine potatis till något så simpelt som potatismos så därför blev det klyftpotatis istället. Jag överlevde, men vissa saker är svåra att förstå sig på även efter ett långt äktenskap. Jag åt dock med god aptit och behövde inte lägga mig hungrig och besviken.

Tillbehör till gårdagens korv med klyftpotatis
I dag åkte vi i väg till sjön och badade i lugn och ro tills alla fransmän dök upp med sina badbåtar, kylväskor, stolar, baddjur och vältrade sig in på stranden. Vid 15- tiden lugnet slut och vi packade ihop våra saker och åkte hem.

Lugnt och stilla

Härligt att ligga här under trädet och njuta med en bok. 
Dagen har bjudit på behaglig temperatur och en vind som stundtals har varit kraftig, men svalkande.

Inget strandhäng utan fika och picnic
Nu när barn och barnbarn åkt hem har vi återgått till minimalistisk packning, men fika kan man inte dra ner på. En god kopp kaffe och en frasig nybakad croissant kan man inte vara utan. Till picnic lunch blev det rester, korv och klyftpotatis i baugette. Vi hittade en gammal tysk senapsförpackning i picnic korgen som vi piffade till mackan med. Helt ok.

Jag började på en ny bok i går som är skriven av Kristine Emilsson. Den avslutades i dag under trädet vid Verdon. En lagom trevlig bok utan psyksjuka kommisarier. När jag läst ut denna bok kom jag dessutom på att jag har en till i huset skriven av samma författare, men jag har nog lämnat den i "svenskhyllan" där man kan låna böcker. När jag kom hem gick jag dit och hämtade tillbaka min bok som jag nu ska läsa på vägen hem.

Så här mysigt hade jag det i går kväll. Fick chips istället för potatismos.
Svågern påpekar dock att vin i kombination med chips är fettbildande. Motsatsen hade varit fantstisk. Då hade man ju varit smal som en pinne eller hur min käre svåger?
En sita bild från dagens utfärd. Solrosfält om än ett väldigt tanigt sådant.

Ett tanigt fält med solroser
Vi får väl se om det blir fler inlägg, men blir det ett besök på den italienska restaurangen i Walldorf vill jag nog ge er ett smakprov från middagen. Vi får se. Á bientôt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar