måndag 29 juli 2019

Sista måndagen

Sista måndagen i France och dagens utfärd gick till Bandol. Dock efter övertalning. Jag fick välja mål, men mitt val var inte populärt eftersom Bandol ligger lite långt bort, 1h20m. Nu är jag helt övertygad om att även mannen tyckte mitt val var ett mycket trevligt val. Jag kommer inte ihåg att jag varit i Bandol tidigare, men mannen hävdar bestämt av vi gjort ett besök när barnen var små. Verkligen ett mysigt ställe med flera olika stränder placerade nära centrum med riktig sand och även en del skugga. Det här passar både barn och vuxna.

Sandstrand
Det var behagligt varmt i luften och samtidigt svalkande vindar, men vattnet var iskallt efter gårdagens mistralvindar. Allt varmt ytvatten var borta. Jag badade bara halva kroppen. Att sänka magen under det kyliga vattnet, nä fy.
Vi flanerade genom stan och kollade i alla små affärer sedan fick jag en stund på stranden och mest ägnade jag tiden åt att läsa Kristina Ohlssons deckare. Snart är den slut och jag väntar på upplösningen även om jag redan misstänker en viss person i boken som är skurken.
Vi åt en god lunch och jag passade på att smaka på ett av ortens rosévin. Bandol är kända för att tillverka goda roséviner och vi inhandlade några flaskor. Ingen aning om hur de smakar, men det blir säkert bra att sippa på hemma i Skåne.

En god lunch. Musslor till mannen och Ceasarsallad till mig.
Det är absolut inte sista gången jag ska besöka Bandol. Just nu gillar jag denna lilla stad bättre än Cassis. Stranden är definitivt bättre.

Värt ett besök, rökfri strand, men det krävs nog att strandvakten är aktiv. Fransmän har oftast egna regler eller väldigt starka skäl till att inte behöva följa befintliga.
I dag har temperaturen varit normal även om morgonen var kylig, + 15 grader. Försov mig till 07.30 så det var kanske därför det var en grad varmare än i går, men i dag har vi sluppit den kyliga mistralen och nu är det normala 29 grader. I kväll blir det åter grillning och middag i trädgården efter 2 kvällar inomhus. Nu har vi inte många dagar kvar och morgondagen blir en sista städdag så att vi kan göra något roligt på onsdag och inte bara sitta här och vänta på att köra hem. Jag gillar inte "sista dagen" och därför försöker vi packa och städa så mycket vi kan näst sista dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar