fredag 9 oktober 2020

Cassis

Dagens utfärd gick till Cassis, en av mina absoluta favoritställen vid Medelhavet. En riktig pärla! Inte de bästa och mest barnvänliga stränder, men annars finns allt. För tillfället tomt på turister och lugnt och skönt, vilket antagligen inte är det bästa för affärerna. Restaurangerna var dock ganska fulla med matgäster. De flesta restauranger hade flyttat ut sina bord och gjort bra avstånd. En del gäster satt ända ute vid kajen och hade vattnet som granne. Bra jobbat!


Själv gick vi en runda på dagens marknad. Handlade lite småsaker och sedan promenerade vi igenom hela Cassis till en mer avlägsen strand där vi inhandlade var sin panini och placerade oss på en bänk med utsikt över Medelhavet. Soligt och väldigt skönt. Jag bangade jeanskjol i morse då det kändes lite knepigt, men det blev kortärmad T-shirt och lättare byxor. Kjol, klänning eller bikini hade inte varit något problem då folk både solade och badade.

Kristallklart vatten, men bada? - Nä


Här gäller ordning och reda utanför stranden. Inga svettiga bara överkroppar eller string bikinis. På med kläderna! 

Vacker gränd
Det blir ett kort inlägg i dag. Ska snart på middag och behöver hem och byt om. Just nu sitter jag utanför Le Mairie och surfar och hör igenom fönstret hur sekreteraren där inne stämplar, stämplar och stämplar. Jag funderar på om någon i Sverige har den sortens stämplar och om vi använder dem och i så fall till vad. I Frankrike älskar man stämplar och signaturer på alla papper. Även om jag har ont om tid just nu så kan man knappast sitta här längre eftersom det luktar hiskeligt. Någon måste ha tappat eller hällt ut en JÄTTE flaska med sköljmedel och det luktar jasmin i hela vår gata. Ni som levde på 70-talet och använde en deodorant som hette Date precis så osmakligt luktar det i gatan. Fransmännen älskar när allt luktar. Dags att lämna bänken.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter med sol och värme. I Paris regionen är det regn och rusk även om vi hade lite sol i eftermiddags.
    Jag funderade på en sak, eftersom ni har ett hus och jag antar att ni åker dit så ofta som ni kan så kanske det vore en bra idé att ha en router till internet med ett betalkort på data bara. Så slipper du att sitta ute på en bänk. När potten är slut så laddar ni bara på mer utan att ha ett stående abonnemang... På tal om abonnemang så kan jag använda mitt franska i hela Europa. Borde det inte vara så med svenska abonnemang också? Hursomhelst, ni har säkert tänkt på det men jag jobbar inom IT så det var bara en välment tanke :o)
    På tal om doft och fransmän, vi bor ju ändå i parfymens förlovade land... Jag blev ganska upprörd när jag såg parfymerat toalettpapper för första gången, eller parfym till bäbisar och småbarn?! Helt otroligt!
    Hoppas att ni får en solig och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Krokofanten
      Tack för ditt tips. Jag ska fundera på router och konsultera min mer IT kunnige man. Känns som man kan leva utan bebisparfym, de luktar ju fantastiskt som de gör. Sol även i dag, men lite blåsigt.

      Radera