torsdag 8 oktober 2020

En tur bland vingårdar

Dagens utflyktsmål

Vi hade sedan tidigare planerat en tur med vänner för att besöka några vingårdar, äta lunch och inhandla lite vin. Vårt val föll på Rabiega och Chateau Berne. Vi valde Berne för lunch därför att vi var osäkra på om restaurangen öppnat på Rabiega. Vilken tur vi valde Berne för någon restaurang har ännu inte Yohan Adell på Rabiega lyckats få i gång. Vi hade turen att få en pratstund med Yohan även om han var upptagen med att visa Rivieraklubbens munskänkar runt på gården. Det tackar vi för. Vi uppskattar att du tog dig tid och berättade om alla vedermödor som du och dina kollegor behöver lösa för att få i gång gården. Ett makalöst projekt! Vi ser framemot ett besök när restaurangen och hotellet är i drift. Då satsar vi på övernattning med mat och dopp i poolen.

Ett makalöst projekt!

Lite provsmakning och inköp av några flaskor av de viner som för tillfället fanns blev det innan avfärd mot Lourges och såklart fika.

Svårt att se den svenska flaggan vaja, men den hänger där längs med flaggstången



Vacker omgivning
Det blev kaffe i Lourges och vi hamnade på det mysigaste lilla café som även var en klädesaffär.
Damen serverade kaffe i de mest underbara koppar, alla i olika mönster och form.

Trevlig idé med "loppiskoppar"

Vilket väder dagen har bjudit på, + 26 grader och vindstilla. Jag har verkligen haft det jobbigt i jeans, blus och Busnelkavaj i ylle och för att inte drabbas av kyla hade jag också med mig en yllesjal. Vilken tur att både kavaj och sjal kunde placeras i bilen, men hela dagen har jag önskat mig något lättare klädsel. När vi lämnade byn i morse hade vi inte en aning om att ett sådant toppen väder väntade runt knuten. Vid morgonens promenad som bara blev hälften så lång på grund av tidsbrist fanns det ingen värme i luften. Det var knappt ljust.

Vem kunde tro att dagen skulle bjuda på sol och värme

Nu tappade jag nog tråden lite och hängde upp mig på vädret, men tillbaka till dagens utfärd.
Efter fika i Lourges åkte vi vidare till Berne där vi bokat bord på deras terrass för lunch. Denna fantastiskt vackra vindomän som jag varmt rekommenderar er att besöka.

Vilken lunch vi avnjöt

Vi beställde in de mest fantastiska pizzor och hamburgare som vi åt med god aptit. Det som inte slank ner i magen packades in i pizzakartong och ska snart ätas upp. Inte för att jag är jättehungrig, men en liten pizzabit, lite skinka och en bit god ost kan nog få plats nu när kvällen närmar sig.
Lite inköp blev det även här. Några flaskor rosé (2) till mamma och lite olivolja till äldsta dottern.
Vi lämnade Berne mätta och svettiga för att åka vidare till vinaffären med 800 olika viner i Les Arcs.

Här är det inga vanliga varuvagnar när man ska handla utan rejäla korgar

Det är som en lösgodisaffär med vin och det är lätt att bli lite övermodig och handla utan eftertanke.
Bara att blanda snygga flaskor och snygga etiketter och hoppas på bingo, men de viner jag inköpt här vid tidigare tillfällen har alla varit av god kvalitet.
Nu börjar mörkret sänka sig över byn och det är dags att gå inomhus. Konstigt, men det är svårt att tro att morgondagen ska bjuda på sol och värme. Just nu är jag redo för en brasa inomhus, men i morgon är det jag som satsar på kjol och bara ben då det bär av mot Medelhavet och Cassis.




3 kommentarer:

  1. Hej Karin! Kul att ni varit i Lorgues - om ni hade hört av kunde ni ju fikat här hos oss... Nu låter det istället som om ni hamnade hos söta Madame Francoise - vårt favoritcafé i byn. Njut semestern!//Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cecilia
      Vi diskuterade faktiskt var ni bodde och berättade för vårt sällskap om den fantastiska gåvan vi fortfarande njuter av. Caféet är verkligen något utöver det vanliga och damen var så trevlig och rar. Jag gillade Lourges och hoppas få tillfälle att komma tillbaka.

      Radera
    2. Då får ni komma ihåg att höra av er. Välkomna!

      Radera