lördag 10 oktober 2020

Lördag med trädgårdsarbete

I dag har vi förpestat hela byn med vårt eldande i trädgården. Grannen har tidigare i veckan flyttat och lämnat kvar sin gamla tunna med julgran och annat skräp. Vi tyckte det var en bra idé att ägna oss åt att elda pinnar och trädgårdsavfall en stilla lördag i Provence, men vi hade inte räknat med en sådan rökutveckling som syntes över hela byn och vi ska inte tala om lukten.



När grannens gamla julgran hamnade i tunnan brann det som värsta fyrverkeriet och då blev jag lite orolig och hämtade vattenkannan med vatten. Det hade inte varit bra om vi satt byn i brand.
 

Under grenar och löv hittade vi en fin tallrik, men namnet på modellen var något knepig, Corona. Hoppas verkligen inte det är ett "tecken". Man hoppas ju komma hem osmittad.

Söt liten tallrik som dök upp under grannens trädgårdsavfall.

Grannen har flyttat sedan några dagar tillbaka, men inte så långt. Katten är fortfarande mest hos oss även om de försökt bära den med sig till deras nya boende, men vips så är den tillbaka i sitt revir och i vår fåtölj. Det är helt ok. Vi gillar att umgås med Mystique.

I morse kom jag ut på promenad lite senare än vanligt och det är ganska stor skillnad i ljus och temperatur om man väntar en halvtimma längre på morgonen. Förutom ljuset har också alla jägarna startat med sitt pangande. De verkar samlas vid åtta för att sedan åka ut i terrängen och släppa loss på sitt skjutbegär. Vanligtvis är jag nästan tillbaka hemma igen strax efter åtta, men i dag när jag var något sen var det ett himla massa skott runt öronen. 



Härligt ljus när solen är på väg upp

Till frukost överraskades vi av nybakad baguette och färska croissanter av vänner i byn. Så fantastiskt trevligt. Croissanterna sparade vi till eftermiddagskaffet som vi intog i solen på muren vid slottet.
Det har varit en fin och solig dag även om vinden är lite jobbig. Det blåser friskt och jag undrar om det inte är lite Mistral på gång.

Härligt gott, men med risk för muffinsmage

 Efter eftermiddagskaffet har jag ägnat mig åt att försöka läsa Var Matin, ortens Sydsvenskan. Vissa saker tror jag att jag förstår, men det blir mycket titta på bilder och översätta överskriften. Jag förstod dock att de samlas förnödenheter till de drabbade familjerna i Alpes Maritime som blev hårt ansatta av stormen Alex. I går när vi var i affären i Rians var det ett äldre par som samlade in varor som kunderna handlade och skänkte vid utgången. Vi förstod inte riktigt vad de samlade till, men handlade några saker som fanns på deras lista. Det blev duschcrème och toalettpapper. Nu förstår jag vad vi skänkte sakerna till. Känns bra att kunna hjälpa.

Ännu en sak att ägna sig åt i dagens tidning.
Detta handlar om betydelsen av olika franska ord. Jag hade 2 rätt av 14 möjliga. En rättvis bild av mina franskkunskaper?

Nu tar vinden i ordentligt och det är lite småkyligt här i skuggan under platanen. Nu ska jag hämta in lite ved och elda. Det blir mysigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar