fredag 2 oktober 2020

En regnig fredag i Provence


 I dag är det ett riktigt sjusovare väder och det var också vad som hände. Vaknade sent och undrade vad som stod på. Molnen hängde nere bland husen och uppmuntrade inte till någon större aktivitet. Jag tog ändå på mig träningskläder och gav mig i väg ut på promenad. Hann nästan hela rundan innan det började regna och sedan dess har regnet stundtals vräkt ner.


Vi bestämde oss för att åka och handla i dag för att undvika lördagens folkstorm i affärerna. Det är bäst att vara försiktig i dessa tider. En del är duktiga med sina munskydd medan andra är en katastrof. I dag fick jag säga till en kille med munskyddet under näsan. Man behöver inte ens kunna franska för att påpeka att munskyddet inte är ok placerat. Jag bara stirrade på honom och pekade på näsan. Han tittade besvärat på mig och drog upp sitt munskydd. Han behövde inte uttala orden han tänkte, det syntes hur knäpp han tyckte jag var.



Det är ingen vanlig syn för oss svenskar med vinmarknad i mataffären, men här kan den som är påläst  göra bra klipp, Vi köper mest det vi känner igen eller flaskor till bra pris med fina etiketter.



En regnig dag som denna kan man på sin semester ägna sig åt roliga saker inomhus. Jag gillar att baka så i dag blev det äppelkaka med citron och pinjenötter. Finns på köket.se i fall någon skulle bli sugen.



Efter bakning blev det målning. Jag har en barnstol som jag målat hemma som blev helt misslyckad. Nu köpte jag ny svart färg i affären och efter baket blev det målning. Målningen blev jättebra.


Eftersom vi inte har internet måste jag gå ut och koppla upp mig och sedan går jag hem igen för att skriva. Nu måste jag ta mig ut för att ladda ner bilder. Vi får se hur länge jag står ut under paraplyet.

Eftersom vädret är som det är så blir det inte mer i dag.



2 kommentarer:

  1. Etiketterna är viktiga om vinet sen är gott också har man gjort ett klipp 😉.

    SvaraRadera