torsdag 1 oktober 2020

Lite gnäll över Norwegian


                                                                  Här trängs vi 3 och 3!

Nu behöver jag vädra mina åsikter lite och gnälla. Efter gårdagens flygtur från CPH-NCE är jag lite konfunderad över strategin i dessa Corona-tider. Visst, vi bestämmer själv om vi vill utsätta oss för risken med smitta, men flygbolaget kanske kunde vara lite smidiga och hjälpa till för allas bästa. Hur tänker de när de placeras oss 3 och 3 och fyller säte efter säte och sedan lämnar flertalet säten helt tomma? Det hade inte varit speciellt svårt att fixa detta i förväg och låtit alla boka vissa säten free of charge och lämna vissa säten blockerade. Lite handsprit eller spritservetter hade också varit önskvärt för att förhindra smittspridning.

- Ett tips till Norwegian: Bry er om era passagerare, organisera på bästa sätt för att förhindra smitta och bjud på lite handsprit vid på och avstigning. Då ska ni se att passagerarna förblir er trogna och återkommer. Ytterligare ett tips är att betala tillbaka våra innestående pengar sedan tidigare inställda resor. 

Efter start och påtryckningar på personalen flyttade flera av passagerarna inklusive mig själv till säten där vi endast var 2 och där vi lämnade mitten sätet tomt. Hur svårt kan det vara?


Ta emot mina förbättringsförslag och jag kommer att prata gott om er!

Jag kan inte klaga på själva flygningen eller punktligheten, 15 minuter före beräknad ankomsttid landade vi på terminal 2 i Nice och mannen mötte upp även han iklädd munskydd. Väl hemma blev jag bjuden på goda ostar, skinka och champagne. Efter det somnade jag gott under duntäcket, vaknade några gånger under natten och undrade var jag var.

                                                        
                                                                            gott!

När jag vaknade i morse var det fortfarande mörkt. Det är ljust tidigare på morgonen hemma i Skåne. När mörkret skingrat sig gav jag mig ut på promenad runt byn. Tyst, stilla och härligt. Det är lite overkligt att förflytta sig 200 mil till en annan del av Europa på så kort tid. Tåg från Lund till Kastrup och därefter flyg och vips är man förflyttad från arbetets vardag med allt vad det innebär till en tyst by på landet i Provence, men oj vad jag gillar det.




                       Från morgonpromenad. Det sägs att när vinterkrokus blommar är det dags för vinskörd.


                                                                            Aups

Vi tog en liten tur  till Aups för att vi trodde att det var marknad, men det var helt fel. Torsdag är inte marknadsdag utan endast lördag. Det gjorde inte så mycket. Vi strosade runt i ett ganska folktomt Aups och fikade på cafét mitt i byn. Soligt och skönt.


                                                        kaffe och croissant är aldrig fel

På vägen hem handlade vi på ett folktomt Intermarche och vid ingången till affären har man möjlighet att passera genom någon slags båge som puffar ut något oklart och samtidigt mäter kroppstemperaturen. Jag var ju bara tvungen att passera fram och tillbaka för att testa. Det kom ut någon slags ånga som förhoppningsvis ska hjälpa mot Coronasmitta, eller?

Man kunde lika gärna passera bredvid om man inte ville utsätta sig för oklara ångpuffar.


                                                                    Spännande grej

Snart kväll och dags att förbereda kvällens måltid. Alltid lika välkommet. I dag blev det bara en enkel lunch bestående av smörgåsar och kaffe som intogs på piazzan i byn. Vi flyttade ut och hade picnic i solen tillsammans med Halmstadparet. Trevligt, enkelt och opretentiöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar