söndag 4 oktober 2020

Söndag på landet i Provence

I dag sade jag till mannen att jag inte orkar åka någonstans med bil utan vill bara vara hemma och hasa runt i mockasinerna. Efter promenad och frukost pysslade jag med att kolla i skåpen, vad behöver sorteras bort, vikas fint, kastas mm. Det känns skönt ibland att få inventera och sortera. Man inser helt plötsligt att man nog har en del onödiga saker och för många saker. Varför har vi så många underlakan i storlek 90x200? varför har vi så många udda örngott och hur många flaskor med hårspray kan man ha? Vi har bara en våningssäng där 90-lakan passar och det är väldigt sällan någon sover där och hårspray? när använde jag det senast? Bort, bort, bort!

Regnet har lurat runt hörnet hela dagen, men vi har hittills klarat oss och nu skiner solen.


Efter allt pysslande packade vi ryggsäcken med kaffe och mackor och tog en promenad på gamla banvallen nedanför byn. Trevlig runda med fin utsikt upp över vår by och slottet. Vår picnic avnjöt vi vid ett litet stenhus ute på fältet. Jag misstänker att bönderna eller jägarna också använder det för paus och matställe. I det delvis raserade lilla huset finns stolar och bord som kan lyftas ut och användas. Ett perfekt picnic ställe.

Här är några av dem som vi träffade på vägen, grisar, hönor, en tupp.


En trevlig söndagspromenad mitt bland vinfälten.



Går kväll blev en trevlig kväll med god mat och trevligt sällskap. Första middagen med vänner inomhus sedan vårkanten och Corona. Maken gjorde god pasta med ugnsbakade tomater och till efterrätt åt vi av äppelkakan som jag bakade härom dagen. Den var ännu bättre någon dag gammal.




Förberett för gäster och dags för tomaterna att åka in i ugnen.


Det känns som regnet lurar bakom hörnet hela tiden och vinden har ökat. Kanske dags att dra sig inomhus. Helt plötsligt i fredags fick vi leverans av ved. Inget slutar att förvåna en här i Frankrike och allt är som ketchup effekten. Plötsligt händer det. Vi fick telefonsamtal och meddelande - veden anländer om 15 minuter! Hej och hå, det är bara att gilla läget. Massor av torr och fin ved är nu staplat i vår trädgård. Jag har t.o.m hunnit testa den. Den brann perfekt när regnet öste ner som värst i fredags och jag låg på soffan och läste feelgood roman.




Nu väntar vi bara på kortkoden till mitt Mastercard (hahaha).

Om ni undrar så mår jag fortfarande bra efter 2 frukostar med råttbiten ost. Råttan måste ha haft värsta tillställning när den hittat en sådan god ost och kunnat gnaga i sig stora bitar innan den förpackades i affären. Ett bra råttliv!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar