söndag 11 oktober 2020

söndagspromenad

I dag har det blivit promenad till grannbyn Esparron för lunch i solen på deras terrass. Vi var dock de enda gäster som placerade sig utomhus och ägarinnan var lite konfunderad när jag frågade om det var ok att sitta ute. -Ska ni äta? Oui! Tokiga turister som sitter ute och äter lunch i oktober. Om man tänker på åldern på de andra gästerna som anlände och lokalens storlek så borde fler än vi placerat sig utomhus och Coronasafe. Jag blir inte riktigt klok på hur de tänker angående smittspridning eftersom alla tar av sig sina munskydd inomhus (om de nu överhuvudtaget hjälper). Vi kände oss lugna på terrassen och njöt av god mat i solskenet.

Promenad över fälten till grannbyn Esparron, ca 10 km ToR

Passade på att plocka lite efterrätt när vi passerade vinfälten. Smakar härligt

I väntan på mat

God paté till förrätt
Vi vet sedan tidigare att man inte ska ha bråttom när lunchen ska intas på Bistron i Esparron och vår förrätt fick vi förhållandevis snabbt medan vi fick vänta lite väl länge på varmrätten, men när den väl kom var tiden glömd. Smakade ljuvligt!

Pärlhöna, palsternackmos och ugnsrostade potatisar. Smakade fantastiskt gott

Till detta slog vi till med lite rosévin så här sista semesterdagen för mig, inte mycket en liten pichet på 25cl och tur var väl det. Det var så torrt så att det nästan knastrade mellan tänderna. -Nä det var ingen höjdare. Lite bättre till maten, men jag hade helt andra förväntningar när jag tog glaset till munnen och tänkte mig en härlig doft, god smak och solen i ansiktet.- Jaja jag överlever. Det kommer fler tillfällen längre fram i tiden.
När vi väl var hemma igen blev det fika i solen på slottsmuren. Vårt nya tillhåll. Här sitter man bra för att kolla på alla som besöker byn. Fransmännen sitter på torget nere i byn och vi svenskar sitter på slottsmuren och har koll. Nu är alla vägar in i byn under lupp. 

Här sitter vi och snicke snackar om allt möjligt och har samtidigt koll på besökare och även en del boende. Som hamnens ljugarbänk hemma i Viken.

I dag är det min sista dag före avfärd i morgon. Än så länge flyger Norwegian till Köpenhamn och jag hoppas det är så även i morgon. Flyger någon gång efter 7 på kvällen och hoppas tåget fungerar och jag kommer hem till Sverige innan midnatt. Jag har packat mina saker, vilket tog 5 minuter. Resten tar mannen i bilen. Ganska bra arrangemang. Vi får se om det blir något bloggat i morgon eller kanske i övermorgon. Vill gärna förmedla hur Norwegian sköter sig på hemresan.

1 kommentar:

  1. Tack för trevliga inlägg och önskar dig en bra hemresa. Dottern med familj kommer från Cph nästa måndag, deras retur ställde Norwegian in veckan därpå. Men de får flyga via Stockholm så det löste sig. Verkar bli glesare mellan turerna nu.

    SvaraRadera