tisdag 6 oktober 2020

En vanlig vardag

 I dag tog jag min morgonrunda som vanligt och varje morgon är man lika förundrad över dessa fantastiska soluppgångar. Ni som tröttnat på mina bilder kan blunda och scrolla nu.


Vi bestämde oss för att åka till keramik fabriken i Varages då yngsta dottern önskade hjälp med att komplettera med några tallrikar som hon köpt vid tidigare tillfälle. Önskan var 3 tallrikar och visst det stod 3 ledsna och övergivna tallrikar på en hylla varav en med en skada i botten. Vi fick den med skada till ett bra pris så dottern får undvika att stoppa just den tallriken i diskmaskinen för då krackelerar glasyren. Därefter åkte vi mot Tavernes för inköp av olivolja vid olivkvarnen, men det var stängt även om skylten visade öppet tisd - lörd 10 -12. I dag är det tisdag och klockan var 11, vad är problemet?

Vidare mot Barjols för att fika, men varje parkering var knökfulla så vi drog vidare mot Brue Auriac och fikade på baren mitt i vägkorsningen. Det är med livet som insats man sitter där på baren och fikar när lastbilar dundrar förbi så kopparna skakar. Efter att kaffet var urdrucket åkte vi vidare till St. Maximin för att köpa någon slags gardinstång till våra skåpsdörrar i källaren. Ett av glaset i vårt fina vitrinskåp från IKEA, Hemnes, har exploderat och lämnat efter sig ett tomt hål. Dörren är tyvärr tillverkad så att ett nytt glas är omöjligt att sätta in.


 Någon som har en dörr till skåpet att sälja?

Det får bli någon töntig gardin för hålet där glaset suttit. Jag är inte alls nöjd med idéen och dessutom strejkade symaskinen när jag skulle sy. Nu åker mammas gamla symaskin på tippen. Någon som har en fungerande symaskin att sälja, gärna Husqvarna.

Ingen olivolja, trasig symaskin och en äppelkaka som blev sådär. Nu blir jag lite låg. 



Inget fel på smaken, men äpplen var av en sort som nog skulle behövt mycket längre tid i ugnen. De var lite al dente, men de kanske blir bättre ju fler gånger vi värmer på den i ugnen. Mannen verkade i alla fall nöjd med kakan. 

Nä, nu börjar det att regna också och jag som precis hällt ut ogräsmedel i trädgården. Nu går jag in och läser kärleksroman istället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar