måndag 5 oktober 2020

Marknadsdag i Forcalquier

När allt annat är måndagsstängt är det läge att åka en timme bort för att gå på marknad i Forcalquier. En mysig by med en av de bästa marknader att strosa runt i. De har annorlunda saker och byn är värd att traska runt i. Vissa delar av byn är åt det bohemiska och konstnärliga hållet och där säljs det olika hemsydda saker. Över gatan är det pyntat med små barnkläder på sträck.


När vi kom fram förhållandevis tidigt för att vara oss hade solen inte riktigt nått ner till marknadsstånden och det var lite kylslaget, se bild nedan. Jag hade nog klätt mig lite väl optimistiskt och frös i skuggan. I stället för att besöka marknaden direkt fick vi ta plats på en uteservering dit solen lyckats ta sig och börja besöket med kaffe och pain au chocolat. En ganska bra början.


När solen lyckats bryta igenom och värma upp torget med marknadsstånd strosade vi runt och inhandlade lite roliga saker, en ny ostkniv, en julklapp till min syster och mannen fick också tillfälle att inhandla en kniv som han funderat på ett tag. Både ostkniven och mannens kniv är av det franska märket Laguiole vilka har mycket bra och snygga grejer. Lite oliver, bröd och en melon hamnade också i korgen.


Marknaden bjöd också på ett utbud av leksaksbilar för den intresserade. Även om jag inte är ett fan av olika bilar så kunde jag inte låta bli att studera en del extra noga. Vilka fina bilar!



Jag stannade även en extra stund vid de olika tygstånden. Hade svårt för att välja och bestämma mig, men när jag väl bestämt mig så fanns det  bara 1 m av det tyget som jag ville ha. Det blev ingen duk.

Här kommer lite fler bilder från byn Forcalquier:




När vi kom tillbaka hem var det fortfarande varmt och skönt i byn. Jag tog mitt kaffe och placerade mig i solskenet med andra delen av Camilla Davidssons bok om Leo och Susanne och deras struliga kärlek. Detta är efterföljaren till I fikonträdets skugga (tror jag den heter) och efterföljaren heter Under samma himmel. Trevlig läsning i trevlig miljö.


Nu börjar temperaturen falla och jag ska gå ner i trädgården och hämta in lite ved. När mörkret faller och maten är uppäten är det skönt att krypa upp i soffan framför brasan och kolla på någon dvd-film. TV har vi ingen så vi roar oss istället med dvd-filmer. En del är av bättre kvalitet än andra och en del orkar vi inte ens titta färdigt på. Så blir det när frun väljer efter omslagen vid fyndhörnan på Erikshjälpen. Just nu tittar vi på Dehlis vackraste händer med en deprimerad Björn Kjellman i huvudrollen. Något flummig, men underhållande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar