måndag 4 juli 2022

Äntligen sjön

I dag bestämde vi oss för att ta oss till sjön uppe i bergen. Sjön är en uppdämning av floden Verdon och  ett trevligt och lugnt ställe för bad och att "göra ingenting". Det är alltid en massa packning som ska med och bilen fylls med kylväska, madrasser, enkla solstolar, termos, badlakan, böcker mm. - Bagaget i bilen fylls på och det är ett släpande, men när första turen är gjord ligger madrasser och solstolar kvar i bilen och förenklar nästa badtur.

Så här såg min vy ut den första timmen

Här låg jag avslappat efter att tagit ett dopp i Verdon och läste min nya feelgood bok av Jo Thomas. Ni som önskar lite verklighetsflykt och läsa om kvinnor som fixar egna liv i andra länder och möter sitt livs kärlek, läs hennes böcker. De handlar om Italien, Frankrike och Spanien. Nu tillbaka till bad och avkoppling. Jag hann bada, vi hann äta croissant och dricka kaffe och vi hann precis svälja ner gårdagens kalla grillade revben innan det började mulna på och mullra. Sen kom regnet och vi packade ihop kvickt och fick in allt i bilen och vips så slutade det att regna. Lika bra att köra hemåt ändå. Vi fick ett par timmar under trädet och hade det hur bra som helst så länge det varade.

Blåst och muller

Vi hann med att äta en god picnic

Vi lämnade sjön, åkte och handlade på Intermarche i Barjols och träffade på den mest trevliga kassörska som pratade flytande engelska och jag passade på att fråga henne en del saker som jag undrar över. 
-Är mitt medlemskort för gammalt?
- Är det olivfest i Varages till helgen?
Hon passade i sin tur på att fråga oss andra saker.
- Är ni på semester?
- Var bor ni?
- Vilket land kommer ni i från?
Det kändes så skönt att kunna vara social och kunna kommunicera. Jag gör mitt bästa med damerna i byn, men mest blir det om vädret, temperaturen, om vi sovit gott mm. Enkla meningar på skolfranska.

Hemma har vi tillbringat resten av eftermiddagen med att sitta i trädgården och läsa. Självklart har vi ätit lite mat (rester från gårdagen, igen), vilket flugorna och getingarna var sjukt intresserade av. När det inte blåser så tar familjen fluga över.

Vi lämnade snabbt matbordet för att hälla oss i var sin solstol. Kvällen är så sjukt varm att man inte riktigt vet vart man ska ta vägen. Det är just nu varmare utomhus än inomhus och nu är det + 26 i vårt kök. 

Dags att försöka sova för i morgon ska vi till Notairen i Aix tidigt på förmiddagen så det blir till att vara uppe med tuppen för att hinna med både promenad och frukost. Första gången jag ska ställa klockan på väckning denna semestern.





2 kommentarer:

  1. Tack för ännu ett boktips i min deckarvärld !
    Så fantastiskt väder ni har även om ni tycker det är varmt , värmen tog ni nog med er när ni reste . Här är svenskt sommarväder för tillfället , egentligen helt i min smak .
    Idag reser vi mot sommarens händelse , mot Dalarna !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra då har du flera böcker att se framemot med mycket verklighetsflykt.

      Radera