lördag 23 juli 2022

Pizzafest

Då var det dags för årets pizzafest som vi alla sett framemot, en av årets höjdpunkter då den äger rum på slottets innergård. Slottet är en väldigt vacker byggnad som tronar likt en krona över byn. Att få lov att befinna sig där en sommarkväll om året är fantastiskt.

Det bästa vi har placerar vi på bordet, bättre än all pizza i världen. Barnbarn


I väntan på pizza
Pizzafesten är som vanligt en upplevelse och i år extraordinärt då pizzorna äntligen dök upp vid 22-tiden, iskall. Första pizzan kall med stelnad ost, andra pizzan ljummen och äntligen en varm pizzabit vid 23-tiden. Tyvärr tog pizzan slut då vi äntligen lyckats få en varm bit pizza med skinka. Den första iskalla var med kyckling, getost och honung. Ingen höjdare, den andra som var ljummen bjöd på sardeller. Dessa två kanske inte är ett första val då det bjuds på pizza. Kanske skinka hade varit ett bättre första val. Dessutom fattades det en pizzaslicer så mannen fick en halv pizza att försöka dela med händerna. Ingen lätt uppgift. Man kan väl bara konstatera att det som brukar vara en höjdpunkt blev ett lågvattenmärke och de flesta somnade hungriga och besvikna. Dock kan det tilläggas att diskjockeyn var godkänd och miljön som vanligt fantastisk. Stackars festkommittén, de slet som djur med att försöka förmå pizzamannen att värma pizzorna i ugnen. Han försökte att värma dem i kartongen, vilket skulle visa sig vara en väldigt dålig idé. 
Vi gick hem ganska snart efter den sista varma pizzabiten. Försökte sova i ett hett hus, vilket inte gick jättebra. Lika bra att stiga upp och njuta av morgonens svala temperatur.

Jag smög mig ut vid 06-tiden då John Blund för länge sedan gett upp att försöka söva mig.

Byn är helt stilla och tyst vid denna tiden på morgonen och det är ljuvligt att nästan få frysa lite. Härligt att låta kroppen få känna av en normal temperatur.

Solen på väg upp

Bästa tiden på dygnet

Efter promenad gav jag mig sören på att jag ska lyckas sänka temperaturen i köket från +28 grader. Jag lyckades ganska bra, men glädjen var så klart kortvarig. 

Fläkten från sovrummet placerades i dörröppningen och jag kom ner till 24,8 grader. Dock tillfälligt då fläkten inte kan stå där hela dagen.


I dag for vi i väg på marknad till Aups och åt lunch på trevliga Aubèrge de la Tour. Värt ett besök.

Marknad

Lunch

Väl hemma igen ägnade vi vår tid i trädgården, läste bok, snarkade i solstolen, grillade och hade det mysigt tillsammans.

Grannens katt lämnar oss ogärna

Nu är det kväll och en svag Mistral blåser runt husen och ger en behaglig svalka. Härligt och jag ser framemot en natt med bättre sömn. I morgon blir det bad i sjön. Kanske hörs vi, kanske inte. Tiden får utvisa. Just nu sitter jag och bloggar i skenet av gatlampan. Familjen sover.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar