torsdag 14 juli 2022

Det är på gång

Nu är det på gång, hålet i muren som blir vår ingång till nya tomten. Hantverkaren kom som avtalat, prick 08.30. Helt fantastiskt. Någon timma senare hade vi en ingång eller kanske mer ett hål.

Öppningen

Första dagen rev han den gamla muren och gjorde själva öppningen. Idag har han gjutit ett trappsteg och i morgon blir det klinkers på trappsteget. En enorm förbättring, nu kan man ta ett litet kliv in i den nya delen och slipper klättra över staketet med risk för pil en pil ändan.

Trappsteg
Förutom att försöka diskutera trädgård med hantverkaren har vi ju även firat idag. Det är det Frankrikes nationaldag i dag och det har varit sedvanlig aperitif för alla invånare och tal av borgmästaren. Inte för att jag kan redogöra för vad han pratade om, men lite förstod jag. Det handlade om miljön och behovet att minska på bilkörandet, den dåliga ekonomin och att internet är på väg till byn. Det sista kanske var min hjärna som spelade mig ett spratt, men han nämnde ordet internet och i mitt huvud kan det bara betyda att fiber är på väg.

Välbesökt firande när det bjuds på drinkar och tilltugg klockan 11 på förmiddagen

Borgmästarens barnbarn stal en stor del av uppmärksamheten genom att krama sin farfars ben och försöka slita loss sladden från mikrofonen. Trevlig show. Kanske en framtida borgmästare

I går hade vi fått nys om ett nytt badställe nära Chateauvert och åkte dit med vår picnic. Det heter Vallon Sourn och är ett vackert ställe med floden rinnande mellan höga bergsväggar som sticker upp runt omkring. Här finns fina picnic bord, övertäckt parkering men man får promenera exakt 850m från parkeringen till badstället. Ett tips är att lasta av sina saker vid badet  (finns avsedd plats för detta) och sedan åka och parkera och därefter promenera tillbaka. Finns en utmärkt stig att följa. En toalett finns också, vilket är tacksamt. Alla kan ju inte kissa i vattnet (hahaha). Just i går var där kanske lite mycket folk och man fick ligga lite väl tätt för min smak. Alla vill ju ha skugga i hettan. Jag kan absolut tänka mig att åka tillbaka dit, men jag skulle föredra lågsäsong. Äta en god picnic lunch vid sidan av floden en härlig dag i maj eller september skulle jag gilla.

Vackert

Iskallt vatten


Vi stannade ett tag, hann fika innan vi var tvungna att packa ihop och leta efter kontakt med cyberspacen. Helt plötsligt dök det upp en mening på mannens mobil, cancellation MUC-MRS och vi fick väldig fart för att försöka läsa meddelandet. Jag hämtade bilen medan mannen packade ihop allt och väntade på att jag skulle hämta upp honom.

En kort stund hann vi med att ligga ner och läsa

Vi fick sällskap av denna fina Trollslända

Väl i bilen funderade vi på vad meddelandet innebar och vi kunde bara gissa att det var dotterns flyg till Marseille på måndag som var inställt. Alldeles riktigt när vi lyckades få kontakt och läsa mailet från Swissair så stod det bara. Inställt flyg och inget mer. Dottern var helt ovetandes när vi ringde och blev mest arg. Sedan tillbringade jag 2 timmar i kö till Swissair, men utan att få kontakt med någon person. Vi testade med deras chat, helt värdelös, försökte ringa Swissair i Sverige men kom inte ens fram till telefonkön. Inget funkade och det kändes inte roligt att tvingas gå och lägga sig utan att ha löst problemet. Vi bokade med Swissair för att det verkade riskfritt från alla problem, men hade ingen aning om att Lufthansa flyger för dem. Nu vet vi bättre.
I morse tog dottern själv tag i problemet och gick upp tidigt för att ringa Swissair. Nu var turen på hennes sida och hon lyckades både få kontakt och få en ny bokning. Visserligen till Nice, men i alla fall. Nu hoppas vi bara detta funkar även om det blev en dag senare än planerat. Hur hemresan ska gå vill jag inte ens tänka på, men vi har ju bil om det krisar på riktigt. Bara att stoppa in alla och köra hem.
Dags att förbereda kvällens middag. I dag blir det marinerade grillade räkor, rouille, rostat bröd och en god sallad. Till det kanske något svalt att skölja ner räkorna med. Vi får se.
Dagen har varit riktigt chill hitills, en riktigt söndag fast det är torsdag. Promenad, sen frukost, kokade om min marmelad som blev för lös, aperetif och tilltugg, slöat i skuggan i solstolen, fikat med amerikanskan och tjatat om allt möjligt och nu middag. Det är hett, men vinden har hjälpt oss i dag.
Man vänjer sig.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar