fredag 8 juli 2022

Byggmästaren på besök

 Byggmästaren är en väldigt ofransk person och kommer prick på utsatt tid, 09.30. Vi har sett framemot hans besök för att få hjälp med en öppning i muren in till vår nya tomt. Inget stort arbete tyckte han och lovade skicka en devis och dyka upp nästa vecka. Nästan för bra för att vara sant, men vi hoppas på detta.

Byggmästarens besök nästa vecka innebär att en gammal stenmur behöver plockas ner för att han ska kunna komma åt att riva staket/mur. Detta innebär arbete och jag har redan börjat flytta stenar. Just nu är det jag i vår familj som utför de tyngre arbetsuppgifterna så det är bara att bita ihop och börja jobba.

Det är några stenar kvar från muren, men de kunde jag inte rubba.
Får be byggmästaren om hjälp att lyfta bort dem. Kanske kan någon användas som ett litet trappsteg.

Våra planer i dag efter mötet var att åka till Cotignac, gå på marknad och sedan äta lunch. Vi hade läst på nätet, eller rättare sagt mannen hade läst att det var marknad men missat att det handlade om produkter som odlades i trakten. Det var ungefär 5 marknadsstånd vid vinkooperativet och inget som vi tyckte var intressant. Istället strosade vi runt i ett lugnt och skönt Cotignac och upptäckte en massa fina hus, dörrar och vi var även en sväng i kyrkan.


I alla kyrkor jag besöker tänder jag ett ljus för de som inte längre finns med oss och skänker dem en tanke. Varje dag jag är i mitt franska hus finns min framlidna moster med oss. Vi använder hennes kökshanddukar från hennes brudkista, egenhändigt märkta med initialer och hankar påsydda för hand. Vi dricker i hennes gamla fina vinglas och använder hennes seltersglas till vatten. Det känns bra och hon hade gillat det.
 




Det är fint i Cotignac och allt kommer bättre till sin rätt när det inte är marknad och man kan se alla hus och trädgårdar.

Efter att vi strosat runt i någon timme blev det lunch tillsammans med vänner. Stället heter Picotte och serverar fantastisk god mat. Kan rekommenderas.

Även om vi satt i skuggan gjorde värmen sig påmind.

Efter inköp på vinkooperativet åkte vi hem och placerade oss i skuggan i trädgården. Även om det är lika varmt här så blåser det lite lätt, vilket underlättar. Jag läste bok i skuggan tills jag fick ett ryck och började flytta stenar från den gamla muren. Slitigt jobb som fick svetten att rinna ner över ögonen. Ännu en dusch.
Nu är det dags att förbereda kvällens måltid. Det blir rester från gårdagens bjudning. Grillad fläskfilé, fransk potatissallad (nytt recept) med rädisor och kapris. Ett recept jag hittade i tidningen Leva& bo som jag råkade få med mig i bilen. Där fanns också en god olivsalsa som passade utmärkt till fläskfilén. Även en god tomatsallad med basilika och valnötter kunde avnjutas. Till efterrätt blev det chokladmousse och färsk frukt.


titta noga så ser ni en bigarrå mitt i chokladmoussen

Nu ska jag hem och njuta av resterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar