lördag 16 juli 2022

Vilket stolleprov

När jag vaknade i morse var det första mannen sade till mig - vilket stolleprov att stiga upp i ottan för att åka till marknaden i Aups. Just då kändes det som han hade rätt, gå upp halv sju en lördagsmorgon och stressa med frukost och ge sig i väg för att besöka en marknad, men det är ända alternativet för att man ska kunna göra något. Man måste ge sig i väg medan temperaturen är runt 20 grader. Att besöka marknader eller andra evenemang i 38 graders hetta med stekande sol - nä, funkar inte.

Goda oliver och tapenade

På marknaden inhandlades det lite av varje. Dock var denna söta lilla hatt för stor för en 9 månaders baby.

Vi kom till marknaden en stund efter åtta och det kan rekommenderas. Parkering under träd i skuggan, lugnt och skönt. Gott om plats för fika. Det ska vi absolut göra om.

 
Innan croissanterna kom fram på bordet

Ingen fika utan croissant

Vi var hemma i byn igen långt innan lunchtid inte för att vi ätit lunch ännu och snart är klockan halv två och halva dagen har försvunnit. Har hunnit dammsuga, plocka ner sittvagn från vinden och låna matstol till barnbarnet. Nu hoppas vi bara att de dyker upp på tisdag.

I går firade vi att ingången till nya tomten är färdig och det blev jättebra. Nu ska vi bara hålla ordning på allt ogräs som växer där vanligtvis. Jag har redan jagat oinbjudna gäster av den gröna sorten med medel i morse. Fattar inte hur något kan växa, inget vatten och bara sol.

Till hösten återstår att putsa väggarna. Det är för varmt nu

Helt plötsligt fick muren en ny användning


Det blir ett kort inlägg i dag. Solen jagar mig och är snart i fatt mig där jag sitter. Har ett ben i skuggan och ett i solen, men snart kan jag inte se mer eftersom solen är delvis är på min skärm. Allt för i dag. Tillbaka till trädgården och förhoppningsvis lite svalkande vind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar