lördag 2 juli 2022

Gårdagens country

Som alltid är det spännande och se vad byn levererar
På fredagskvällen innan den stora balunsen är det alltid spännande att se vad som ska ske. Det brukar alltid vara något arrangemang där damerna i byn är representerade. Det har varit allt från gymnastik, till discodans och i år var det country. Vi såg inte allt från början, men det vi såg var trevligt och underhållande. De hade verkligen lagt ner tid och övning på hela arrangemanget. En del gick in för dansen till 100%.

Kommunens poliskvinna är ingen man skojar med. Jag lutade mig mot polisbilen och genast var hon där och undrade om jag skulle putsa hennes bil, men hon tillade snabbt att hon skojade. Jag flyttade mig i alla fall en liten bit. Mannen stod kaxigt kvar. Jag gillar henne, hon läxade upp barnen som befann sig på olovligt ställe bakom piazzan och de lommade snabbt i väg. - jag ser er, jag ser er meddelade hon när de försvann.


I dag har arbetet i trädgården fortsatt och jag hann även med att städa lite innan jag tog tag i ogräset i vår nya tomt. Efter ogräsplock blev det Round up. Nu ska tomten sprutas med Round up varje dag till det är slut i flaskan. Därefter ska vi täcka med täckväv. Det vore väl sören om vi inte skulle få bukt med det mesta av ogräset. Hoppas någon kommer och hjälper oss såga upp en öppning nästa vecka. Det är otäckt att klättra över staketet som består av någon slags pilar. Inget man vill bli spettad på.


Nöjd med vår insats
I dag blev det äntligen inköp av lite blommor även om utbudet var väldigt magert. Det fanns mest Lyckliga Lotta att välja så det blev det i lite olika färger. Även en blomma för dagen inhandlades.


Trevligare än tidigare

På vägen till Ginaservis upptäckte vi detta härliga lavendelfält. Hur vackert kan det bli?


Lila, lila och lila
I dag är det väldigt varmt och lite för lite vind, + 37 i skuggan. Det blir till att använda hatt på festen. Solen kommer att steka oss rakt i huvudet. Eller så gör man som katten, kryper ihop i skuggan och sover.

Behagligt kattliv 

Nu är det dags att gå hem och duscha en andra gång och ta på sig något festligt + hatt. Plats vid borden är redan paxade. Egna tallrikar, bestick och glas är vad som behövs för kvällens middag. När den nu kommer att serveras.

Nu börjar det, kaos i korsningen i byn. Polisen har stängt av vägen och vägrar släppa igenom någon. Det finns alltid något intressant att bevittna när det är fest och folk i byn. Parkeringskaos och bråk.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar