onsdag 27 juli 2022

Tack och adjö

Tack för oss för den här gången. Nu lämnar vi byn och Frankrike och styr hemåt. Man ska inte klaga, men det har varit överdrivet varmt och näst intill påfrestande. Dottern tycker jag klagar och gnäller för mycket över värmen, men det är inte mänskligt att ha temperaturer på 38, 39 grader så många veckor i rad. Värst är det på nätterna när sovrummet når 30 grader även med tvärdrag och fläkt. I natt har det faktiskt varit ok, när mistralen ven runt knuten  och det blev svalt i sovrummet.

Hur kan ni bara lämna mig här?
När vi packade bilen satt katten och kikade på oss och när jag låste dörren kom hon fram och ville kela. Det var lite för mycket för en kattvän som jag. Kändes inte helt bra att lämna Mystique, men hon har ju en egen familj även om hon föredrar oss.

I går var det städning och tvätt hela dagen. Mannen körde dottern med familj till flyget i Marseille medan jag städade, tvättade och förberedde för hemfärd. Flygresan hem från Marseille till Göteborg för dottern fungerade helt enligt plan och vi var glada för att Swissair levererade. 

Vi skippade matlagning och blev bjudna på Bistron.

Aperol

Bistron

Efter allt hushållsarbete avslutade vi kvällen med att äta middag på byns lilla Bistro, Dottern med familj bjöd oss på middag som tack för deras vistelse. Det är så tacksamt att ha en liten restaurang i byn som lagar god mat och bjuder på den bästa utsikten.

De sista dagarna har vi tillbringat vid sjön och med en tur till Aix en Provence. Att vara vid sjön en söndag innebär mängder med folk och nästan trångt. Vi kom i tid och lyckades fixa en bra plats med skugga. Sjön bjöd på bra svalka, vilket behövdes i hettan.

Plats i skuggan

Svalka i sjön för stora och små

Aix en Provence är alltid värt ett besök och dottern ville gärna åka dit. Det blev bättre än förväntat. Jag var rädd att det skulle bli för varmt, men det var helt ok. Nu valde vi en måndag för att undvika folk och trängsel. En måndag är näst intill vilodag i Frankrike, vilket var behagligt för oss. Vi kunde strosa runt och handla i lugn och ro och efter shopping åt vi god pizza.

Svalkar barnet genom att doppa fötterna i en av alla fontäner

Pizzatime

Shopping i lugn och ro

Nu är vi halvvägs hemma, i Walldorf och har ätit gott på torget mitt i byn. Det blev en klassisk tysk schnitzel med pommes och sallad.

Ser kanske inte jättekul ut, men sååå gott.
Dags att sova för att orka med andra halvan av hemresan i morgon. Min tur att starta att köra och jag behöver vara alert. I dag körde jag fel i Schweiz och vi fick en liten kort omväg innan vi kom rätt igen. När jag såg skylten med avfarten mot Bern insåg jag att det var nog där jag skulle kört av. -Skulle jag inte till Basel? varför står det Bern? Mannen sov sött och vaknade när jag passerat avfarten - oj oj oj, nu blev det lite knepigt. På med roamingen och google map och efter 20 minuter var vi tillbaka på rätt motorväg igen. Jag körde till första bästa rastplats, fikade och erbjöd mannen förarplatsen.
Så kan det gå när man tycker det går riktigt bra och bara kör rakt fram.
Godnatt, nu ska jag sova i ett hotellrum med exakt 23 grader. Härligt!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar