måndag 18 juli 2022

Finns det något mer att skriva om än hettan

 Nu skriver jag om det som alla talar om hela tiden, i radion, på TV och på gator och torg. Hettan! Det är svårt att veta vart man ska ta vägen, men skugga, varuhus eller pool är nog de platser där alla föredrar att befinna sig just nu. Vi försöker förflytta oss i ultrarapid eftersom man vill undvika att känna sig blöt och klibbig mest hela tiden, men alla är lika ofräscha. I dag har vi varit och inhandlat lite nya växter till vår tomt. Vi fick jättefina stora krukor av bekanta i by, väldigt generöst. De ska flytta och jag fick gärna adoptera deras krukor.

En fantastiskt vacker Hibiskus som jag inte kund motstå, men hur ska den överleva?

Hur varmt är det på en plantskola? Jag var tvungen att gå korta rundor bland växterna. In under tak i skuggan ut och kolla växter, in under tak igen och ut igen. Så där höll vi på tills vi bestämt oss för 2 vita Hibiskus buskar till krukorna. Till nästa affär för att köpa överdrag till solstolen och även 4 säckar jord. Jorden är för dyr och superfin på plantskolan. Jag nöjer mig med normal jord som ändå är dyr om man jämför med Sverige. Här kostar en påse på 50 L normaljord ca 50:-. Hemma får du 2 st för det priset, men växterna kanske blir gladare av dyrare jord och dessutom kanske de överlever.
Därefter blev det fika och inköp av mat på Hyper U. Vi hade ingen brådska utan fikade i lugn och ro i deras svala cafeteria.
Här säljs det Kånken ryggsäck i mataffären

Nu är vi hemma efter 4 timmars shopping och har kånkat och släpat på allt vi handlat, upp för backen, ner i trädgården och allt annat är inpackat i kylen. Datorn kasar på mina ben som är hala av svett (hahaha). Drog ner klänningen lite så den inte kasar i väg över asfalten.

I går blev det damutflykt till grannbyn Varages och loppis. Männen valde att stanna hemma (svårt att förstå hur de kunde missa detta roliga evenemang).

Skor till pizzafesten

Trevliga saker i en väldigt fin liten trädgård

Fynd till barnbarnet

Lite sorgligt, men ett helt dödsbo att fynda i

Vi gav oss i väg tidigt för att dels undvika för mycket folk, men också för att temperaturen fortfarande är runt 20 grader tidigt på morgonen. Det var inga problem med varken folk eller parkering och vi gjorde alla bra loppisfynd av varierad karaktär. Det var kryddhackare, spegel, gammal jutesäck med fint tryck på och meloner och några tomater. Det fanns massor av roliga saker och ännu mer saker som inte var roliga och som man inte behöver. Vi missade självklart inte att fika, kaffe och croissant.

Resten av dagen tillbringade jag i trädgården. Jag sopade och fixade och tyckte att vädret var helt ok ända tills klockan blev efter 4 då blev det väldigt jobbigt och hela kvällen var jobbig, men det är bara att härda ut. Det är just nu 27 grader inne i köket och det upplever man som svalt.


En varm, men mysig kväll. Det går åt mycket is till att hålla rosévinet kylt.

Nu ska jag ner i trädgården och förbereda för plantering. Jag ska få hjälp av kommunkillen att transportera krukorna från grannens hus till vår trädgård. De är jättestora och tunga.
Ja, det var dagens väder rapport och lite annat. Vi har det ändå bättre än de som bor åt Bordeaux hållet där är det över 40 grader varmt. Vi har bara 37!

 



2 kommentarer:

  1. Jag är förundrad att ni får något gjort överhuvudtaget , men man kanske behöver en invänjningsperiod .

    SvaraRadera
  2. Hur underligt det än låter så vänjer man sig lite, man jag hade gärna skruvat ner temperaturen några grader. På natten hade det varit skönt med lite svalka.

    SvaraRadera