torsdag 7 juli 2022

Men mamma...

Yngsta dottern uttrycker sin tveksamhet till allt vi håller på med när vi har semester, - men mamma ni håller ju på likadant som om ni var hemma. Det är ju massor med hushållssysslor som ni utför hela tiden.

-Mmm, det har du rätt i, men här bestämmer vi själv över tiden. Vill jag tvätta, dammsuga eller rensa ogräs gör jag det när jag själv vill. Hemma bestämmer mitt arbete mycket av hur jag ska disponera min tid. Vi chillar förstås en del, ligger i trädgården och läser i skuggan, fikar och njuter av ett och annat välkylt glas rosévin. Att förbereda maten för kvällen är också ett nöje. Skiva upp välmogen melon eller vita nektariner som kan ätas kalla som dessert eller tillsammans med en mörk chokladmousse. 

-Även om vi håller på så har vi det bra.

I början var allt lugnt och stilla vid sjön

I går var vi en sväng till sjön och försökte njuta, men det blev så mycket folk och en massa hundar som sprang omkring och förstörde friden. Vi åkte hem efter någon timma. Jag kan acceptera när de är kopplade, men inte när de springer runt ens solstol och försöker lyfta benet på ens kylväska. Nä, bort från badplatsen! Det är ju förstås förbjudet med hund där vi badar, men få bryr sig.

Morgnarna är härliga och det känns svalt när temperaturen ligger runt 23 grader. Man får njuta så länge det varar. Efter lunch når termometern 35 - 36 grader och man gör inte så mycket hushållsarbete just då.


Vackert i morgonsolen

I dag har vi varit och tvättat våra trasmattor ( på tal om hushållsarbete) på tvätteriet i St. Maximin. Här är det enkelt att tvätta mattor, sängöverkast eller andra stora saker eftersom det finns gemensamma ställen med tvättmaskiner i olika storlekar i de flesta byar. In med mattorna, tvättmedel och betala. Under tiden kan man fika. Kanske inte det trevligaste stället för fika, men i dag dög det gott.


Känns lite som att fika i ett industriområde

Mattorna blev jättefina och torkade snabbt i solen när vi kom hem

Vi hann även med ett stopp på vingården i Seillon och inhandlade lite vin. Rosévinet brukar smaka gott, men deras rödvin får bli en överraskning. Vi har ingen aning om hur det smakar.

Ibland får man bara chansa och ta något med snygg etikett
Lunchen blev väldigt sen och eftermiddagsfikan ännu senare. Nu förbereder vi för grillning med gäster.
Dags för mig att gå hemåt och bidra. Jag har i och för sig redan förberett tomatsallad med basilika och valnötter, olivsalsa och frukt till efterrätt. Det som återstår på min lott är potatissallad, dukning och Aperol.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar