tisdag 13 augusti 2024

9:de cykeldagen

 

Lämnade Heidelberg och cyklade mot Karlsruhe 
Det var en extremt varm natt och det kändes som man klistrade fast i sovsäcken. Jag hade svårt att sova och inte gjorde familjen anka det lättare. Först förstod jag inte riktigt vad det var för konstigt ljud utanför tälten, men sen förstod jag att ankan försökte ta våra persikor som låg i en förpackning i yttertältet. När jag öppnade dragkedjan hade ankan fått tag i förpackningen och försökte dra ut den.

Dumma ankor, skrämde halvt ihjäl mig mitt i natten

Jag kastade en persika efter ankan som var halvvägs inne i tältet och persikan var försvunnen på morgonen. Vaknade tidigt och gick till toaletten för att torka mina fuktiga cykelkläder under handdukstorken. Allt är så fuktigt på morgonen och floden Neckar som rinner bredvid campingen gör inte saken bättre. De var ändå lite fuktiga när vi gav oss i väg, men det funkar i denna hetta. Det blir inte mycket turistande på denna tur, men man får se mycket ytterområden i storstäder och många fina byar på landet.


Lite fint såg jag ändå i Heidelberg

I dag har vi cyklat mestadels genom skogen och det har varit så tacksamt med skuggan som träden ger. 

Skön svalka i skogen 

Så fort man kom ut på öppet fält eller cyklade genom någon by var värmen jobbig. 

Hett

Tror turen med 7 mil i dag var lagom. 

I byn Reilingen kan man bli Miss sparris/ Miss Erdbeere

Undrar hur man kvalar in till Miss Sparris? I går när vi cyklade igenom Heppenheim kunde man anmäla sig till Miss vin. Den kanske jag kvalat in till om de bytt till Frau wein.

Förutom punktering har turen i dag varit kul och enkel.

Poff! Platt framhjul

Min mekaniker tog fram lagningsspray och vips kunde vi cykla vidare mot Karlsruhe 

Nådde förorten Durlach tidig eftermiddag och vi var så trötta och svettiga så det fick bli en radler innan tältet kom på plats.

Iskall radler

Tält och packning på plats.

Dags för mig att duscha och kanske tvätta något svettigt plagg som fortfarande kommer vara fuktigt i morgon.

Vi har nu cyklat ca 75 mil sedan Travemünde och det återstår ca 100, njae kanske lite mindre.

Lite fler tips för cyklister: självklart måste cykeln cyklas in och det ordentligt, en bekväm hjälm och bra cykelglasögon. Ett jäkla bra tålamod och driv.

Mer tips i morgon



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar