torsdag 22 augusti 2024

Sol och medvind

Ingen skugga och rejält kämpigt

 Det har varit en varm dag med sol och lagom medvind. Vi har rullat på bra och cyklat 12 mil. En hel arbetsdag, men cyklingen känns just nu som vårt jobb.

I morse var det kyligt och även natten i tältet var lite kall. Fick krypa långt ner i sovsäcken för att inte frysa och på morgonen åkte även Patagonian på.

Frukost, fin camping med både bord och tak över.


Kylig morgon
Det var lite spaghetti ben i morse när vi gav oss i väg och jag började fundera på fika kort efter start, men det tog ett antal mil innan det blev dags för kaffe.

Vet inte riktigt var, men vacker bro

Solen stiger och kläderna skalas av efterhand

Vart är ni på väg? - letar efter en bar?

Vi lyckades hitta en Bistro på Super U, men man är inte knusslig utan allt duger även
bake off croissanter som jag annars ratar.
I dag har jag haft min första och förhoppningsvis sista vurpa. Nya blåmärken och nya skrubbsår hör till vardagen, men i dag blev det lite väl mycket markkänning. Nerför, 180 graderskurva och lite grus som tur var gick det inte så fort och styret tog det mesta av smällen. Handen blir nog lite blå, men den funkar. Tur man har ätit sina kalktabletter och inte dricker för mycket kolsyrat vatten.

Blå
I dag vet jag inte över hur många broar vi passerat. Slutade räkna efter 10.


Lite läskigt är det att cykla över.



Mäktigt


 Rhone är så mäktig och  behöver korsas hit och dit för att man ska komma på rätt väg. Vi irrade lite i Valence, men annars tycker jag vi hållt oss bra på banan. Sidan av cykelvägen här i Ardeche har till största del bestått av fruktodlingar av olika sort. Någon vinodling har vi också passerat då jag passade på att palla lite druvor som jag bara proppade munnen full med.

Kiwi odling



I bland händer det att det blir stopp på vägen, men lite ovanligt att det beror på en traktor med släp. Vi skulle ju också äver samma lilla bro.

Trafikstockning 

Så här nära har jag aldrig varit ett kärnkraftverk (Cruas). Kolla det lilla vindkraftverket vid sidan. Undrar vad det används till?
Det var lite obehagligt att cykla förbi. Vi cyklade runt hela anläggningen för att komma vidare.
Nu är vi på ett trevligt hotell i orten Rochemaure och de har målat sin tunnel under järnvägen väldigt likt mannen

Väldigt likt

Hotellet

Fags för middag. I morgon kör vi vidare mot Cavaillon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar